“Miljardeninvestering Antwerpse haven mag geen losse flodder zijn”

Deze week werd aangekondigd dat Saoudische investeerders interesse hebben om in de Antwerpse haven een nieuwe afvalverwerkingsfabriek te bouwen. Het zou gaan om een investering van 3,7 miljard euro en er zouden 900 nieuwe jobs gecreëerd worden. “Dat klinkt allemaal zeer veelbelovend, maar toch zijn er nog heel wat vragen,” zegt Schiltz. Daarom ondervroeg hij vandaag in het Vlaams Parlement de minister-president hierover.

Geert Bourgeois beklemtoonde dat het dossier grondig is voorbereid door de Antwerpse haven en door de Vlaamse overheid. Toch gaf hij ook toe dat er nog bijkomende studies moeten gebeuren, onder meer door het VITO (Vlaams Instituut voor Technologisch Onderzoek).

Circulaire economie

Schiltz juicht toe dat alles degelijk werd voorbereid, maar rekent erop dat de Vlaamse regering dit dossier van nabij blijft opvolgen. “Als dit doorgaat levert dit niet alleen heel wat jobs op, maar gaat het ook om een mooi voorbeeld van hoe we onze economie kunnen omvormen tot een circulaire economie, waarbij we van afvalstoffen nieuwe grondstoffen maken.”

Klik hier voor de actuele vraag van Willem-Frederik Schiltz.