Minister De Block tevreden na begrotingscontrole: "Gezondheidszorg is sector waar we het meest in investeren"

Minister De Block kijkt erop toe dat de eerder gemaakte afspraken binnen de gezondheidszorgverzekering worden nageleefd. Tegelijkertijd past ze de groeinorm voor het berekenen van het begrotingsobjectief voor 2018 in de gezondheidszorg toe. Het budget voor 2018 zal met andere woorden stijgen met 1,5% bovenop inflatie.

De minister wist tijdens het begrotingsconclaaf ook extra budget te verwerven voor nieuwe maatregelen. Zo heeft de regering voor het eerst 22,5 miljoen euro vrijgemaakt voor de terugbetaling van psychologische hulp in de eerste lijn. Voor de sociale akkoorden met de publieke en private federale gezondheidssectoren tot en met 2020 is er in het totaal 100 miljoen euro uitgetrokken, met inbegrip van het bedrag verworven tijdens de vorige begrotingscontrole.

Minister De Block: “Tijdens de thematische ministerraad van 14 mei hebben we ook nog eens 35 miljoen euro vrijgemaakt voor de hervorming van de dringende geneeskundige hulpverlening. Opgeteld komt dat neer op ruim 150 miljoen euro extra voor onze gezondheidszorg eens we op kruissnelheid zitten.”

Sociale Zaken
Ook met het budget voor sociale zekerheid toont minister De Block zich tevreden. Minister De Block: “Alle besparingen zijn het gevolg van positieve maatregelen. We zorgen ervoor dat mensen, ook langdurig zieken, nog de kans krijgen om een zinvolle activiteit uit te voeren zodat ze hun persoonlijke situatie kunnen verbeteren. En met onze eindeloopbaanmaatregel maken we dat mensen die langer willen blijven werken, dat perfect kunnen, ook in een zware job.”