Sla navigatie over

Minister Peeters bezoekt nieuwe elektrische veerboot en kondigt uitbreiding dienstverlening aan

De eerste elektrische veerboot op de Schelde in Antwerpen is nu ook officieel gedoopt. Vanmiddag organiseerde VLOOT, onderdeel van het agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK), een traditionele ceremonie om het schip behouden vaart te wensen. Vlak voor de ceremonie bracht ook Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters een bezoek aan de nieuwe veerboot en gaf ze meer details over de beloofde uitbreiding van de veerdienst op de Schelde: “Tijdens de begrotingsonderhandelingen hebben we een extra budget van 1,8 miljoen euro kunnen voorzien voor het inzetten van een tweede veer. De reizigers zullen vanaf begin volgend jaar dus terug gebruik kunnen maken van het tweede veer en om de 15 minuten de overzet kunnen maken tijdens de piekmomenten. Daarnaast breiden we ook de bedieningstijden uit.”

OP STROOM, een kwinkslag naar de rivier en een link naar de elektrische aandrijving, vaart tussen Linkeroever en het Steenplein. Met een lengte van 30 meter, een breedte van 9,5 meter, een diepgang van 3,25 meter en een snelheid van 18 kilometer per uur, is het uitzicht van dit vaartuig vrij gelijkaardig aan dat van zusterschip Marnix Van Sint Aldegonde dat al sinds 20 mei 2021 in Antwerpen opereert. OP STROOM kan 150 passagiers en 75 fietsen overzetten.

Sinds VLOOT de elektrische veerboot OP STROOM in gebruik nam op 9 december 2022, vervoerde het schip al meer dan 506.000 passagiers. Openbaar vervoer via het water is aan een sterke opmars bezig.

“De elektrische boot is een absoluut succes. Maar liefst meer dan 180.000 fietsers en bijna 300.000 voetgangers maakten al gebruik van deze boot. Niet alleen voor de bemanning en de omgeving is dit elektrische model een meerwaarde, maar ook de passagiers stappen aan boord van een stil en duurzaam veer. Met een investering van net geen 5,5 miljoen euro voor de aankoop van de boot, voegden we een sterk staaltje technologie toe aan de Vlaamse vloot”, duidt minister Peeters.

Inzet tweede veer en uitbreiding dienstverlening

Tijdens de begrotingsonderhandelingen heeft minister Peeters een extra budget van 1,8 miljoen euro kunnen voorzien voor het inzetten van een tweede veer. De reizigers zullen vanaf begin volgend jaar dus terug gebruik kunnen maken van het tweede veer en om de 15 minuten de overzet kunnen maken tijdens de piekmomenten. Daarnaast breiden we ook de bedieningstijden uit

“In de loop van januari 2024 zal de dienstverlening gefaseerd uitbreiden. Eerst in de vroege ochtend met een eerste vaart om 6.00 uur vanaf Linkeroever en ‘s avond met een laatste vaart vanaf Rechteroever om 23.15 uur,
vertelt minister Peeters. In de tweede fase zullen opnieuw twee veerboten varen tijdens de piekmomenten wat mogelijk maakt om op weekdagen om het kwartier over te varen tussen 7.00 uur en 18.15 uur en tijdens het weekend of op feestdagen tussen 10.00 uur en 21.15 uur. Buiten deze piekmomenten zal er één veer uitvaren en dat om het halfuur. Tijdens de middag is er geen onderbreking.
“Wanneer we precies kunnen opstarten met de uitbreiding, hangt vooral af van hoe snel we nieuwe collega’s vinden om de dienstverlening vorm te geven. VLOOT zoekt nu volop schippers en matrozen met geldige binnenvaartpapieren, maar dat is geen eenvoudige zoektocht,’ stelt Tim Van Dijck, directeur VLOOT.

De exacte timing van deze uitbreiding zal later via de website gecommuniceerd worden.

Doopmeter van de Op Stroom is Nathalie Balcaen, sinds 2018 administrateur-generaal van MDK. Zoals de traditie voorschrijft heeft zij de OP STROOM gedoopt met een fles champagne en wenste ze bemanning en schip een behouden vaart. 

“Vergroening is een belangrijk maatschappelijk topic. Daar werken we met ons agentschap al vele jaren aan, mét mooie resultaten, maar draag ik ook persoonlijk hoog in het vaandel. Een duurzaam vaartuig is goed voor ons, maar ook de toekomstige generaties zullen hiervan de vruchten plukken”, vertelt Nathalie Balcaen.

Kort voor de zomer kreeg VLOOT een nieuwe directeur. Tim Van Dijck staat nu al een paar maanden aan het hoofd van de overheidsrederij en woonde nu voor het eerst een doopceremonie bij. 

“Een beetje een spannend moment om een doopplechtigheid in mijn nieuwe rol te beleven. Maar ook heel fier op wat Piet Leeuwerck en alle betrokken collega’s verwezenlijkt hebben. Een project als OP STROOM is fantastisch. Het is een uitdaging in een veranderd technologieland waar nog niet alles volledig op punt staat. Het resultaat mag er zijn. Een degelijk en betrouwbaar elektrisch vaartuig”, vertelt Tim Van Dijck.

Sterk staaltje technologie

De elektrische voortstuwing met opslagbatterijen van de OP STROOM is gebaseerd op de elektrische veerboot RAVEEL ONTMOET ENSOR die ondertussen al enkele jaren succesvol opereert in Oostende. Het nieuwe schip krijgt stroom via het plugsysteem, een soort “stopcontact”. Bij onvoldoende stroom, zoals bijvoorbeeld bij een grote elektriciteitspanne, kan de veerboot nog drie uren blijven varen op batterijen.

Door de vooruitstrevende technologie is OP STROOM een uiterst duurzaam schip. “De combinatie van een optimale rompvorm en de integratie van toptechnologie op vlak van elektrische voorstuwing en batterijopslag zorgt voor een energiezuinige en milieuvriendelijke veerboot. Zonnepanelen leveren de basisenergie voor de navigatieapparatuur en airco, wat ervoor zorgt dat dit vaartuig deels zelfvoorzienend is”, licht Piet Leeuwerck toe, manager scheepsbouw en R&D bij VLOOT.
Zoek nieuwsberichten
Meest recente berichten

Gemaakt door Code Nation via NationBuilder