Elke Vlaming begeeft zich dagelijks meerdere keren in het verkeer. Te voet naar de bakker, met de fiets naar school, met de trein naar het werk of met de wagen op familiebezoek. Iedereen moet zich op een zo vlot mogelijke wijze kunnen verplaatsen. Jammer genoeg sterven er jaarlijks nog altijd 500 Belgen in het verkeer en geraken 30.000 mensen gewond. Verkeersveiligheid is dan ook een absolute prioriteit. De ambitie is duidelijk: nul verkeersdoden tegen 2050.

Iedereen moet zich vlot en veilig kunnen verplaatsen. Dat is vandaag jammer genoeg niet zo evident. Jaarlijks vallen er in ons land nog zo’n 500 verkeersdoden en geraken er 30.000 mensen gewond. Onze ambitie is dan ook duidelijk. We gaan voor nul verkeersdoden. Dat doen we door te investeren in veilige infrastructuur, in preventie en verkeerseducatie, maar ook door een forse aanpak van verkeersovertreders. Wie anderen stelselmatig in gevaar brengt, hoort niet thuis achter het stuur van een wagen.

Nergens is wielrennen zo populair als in Vlaanderen. We zijn dan ook een echte fietsregio. Eén op twee Vlamingen fietst minstens één keer per week. We investeren dan ook fors in fietsinfrastructuur, het budget is de laatste jaren dan ook verdrievoudigd.  Fietsen is niet alleen goed voor de conditie, maar ook voor het milieu en het biedt een alternatief voor de files.

Antwerpen en Brussel behoren tot de meest filegevoelige steden van Europa. Op de ringwegen is het verkeer op zowat elk moment van de dag gestremd. De werken aan de Antwerpse en Brusselse ring zijn dan ook een absolute noodzaak om het verkeer vlotter en veiliger te laten verlopen.

Bijkomende wegcapaciteit zal de files evenwel niet oplossen. Daarvoor is een performant netwerk aan openbaar vervoer noodzakelijk, een netwerk dat de reiziger centraal stelt en inspeelt op concrete reizigersvragen. Over heel Vlaanderen worden 1000 Hoppin-punten uitgerold waar je kan overstapen van trein op tram, van bus op (deel)fiets of zelfs een OV-taxi.

Onze mobiliteit heeft een enorme impact op het milieu. Die impact willen we de komende jaren drastisch terugdringen, door in te zetten op emissievrije wagens, een vergroening van de bussen van De Lijn en het elektrificeren van de laatste dieselspoorlijnen.

De Vlaamse havens zijn de belangrijkste economische polen van ons land. Ze zorgen voor een enorme welvaart, maar ook voor veel vrachtverkeer op onze wegen. Om onze economie op een duurzame manier te laten groeien investeren we dan ook fors in de binnenvaart en het goederenspoorvervoer.