“Mobiliteit en Openbare Werken moet facturen tijdig betalen”

Het beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken is op zijn eentje verantwoordelijk voor 79 procent van de 5 miljoen euro aan verwijlintresten die de Vlaamse overheid in 2015 moest ophoesten voor laattijdige betalingen. Dat zegt Vlaams parlementslid Mathias De Clercq. Hij roept bevoegd minister Ben Weyts op werk te maken van de digitalisering, zodat meer facturen op tijd betaald kunnen worden.

Werk maken van digitalisering

Volgens De Clercq zijn er nog steeds "vermijdbare verwijlintresten" bij het departement Mobiliteit en Openbare werken, doordat het inzake digitalisering "in de achterhoede" zit. "Het is zeker logisch dat het aandeel van MOW hoger is gezien de vele overheidsopdrachten gerelateerd aan het domein. Kritiek van het Rekenhof toont echter dat er toch nog heel wat verbetering mogelijk is via optimalisering en digitalisering van een aantal processen. Daar moet nu alle aandacht naartoe gaan."

Aannemers en KMO’s zijn slachtoffer

De overheid moet zich een betrouwbare partner tonen, onderstreept De Clercq. "De tegenpartijen zijn vaak aannemers en kmo’s. Laattijdige betalingen kunnen hen in de problemen brengen." Dat het totale bedrag aan verwijlintresten in dalende lijn zit, noemt hij tot slot een goede zaak. "Dat lijkt er op te wijzen dat de digitalisering van het betaalproces via het zogenaamde intelligent scannen en de introductie van e-invoicing vruchten begint af te werpen."