Op dinsdagavond 18 april gaf Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters al rijdend met een wiellader het startschot van de tweede fase van de renovatie van de Leonardtunnel in Tervuren. De blauwe steen maakt deel uit van de tunnelmond die ook ontmanteld en vernieuwd wordt. “De tunnels van de Brusselse ring en de E411 krijgen de komende maanden een verdere grondige opknapbeurt. De werken starten aan de langste tunnelkokers onder de Brusselse ring (R0). Er wordt vooral ‘s avonds, ‘s nachts en in het weekend gewerkt om de hinder zoveel mogelijk te beperken”, aldus minister Peeters.
“Veel van onze bruggen en tunnels werden gebouwd in de jaren ‘60 -‘70 - ‘80 en zijn ondertussen sterk verouderd. Om die historische onderhoudsachterstand efficiënt aan te pakken en de veiligheid te garanderen, werk ik met een plan van aanpak 2020-2030 en trekken we ongezien grote bedragen uit”, aldus minister Peeters. “De staat van onze bruggen en tunnels verbeteren, staat dan ook heel hoog op mijn prioriteitenlijst. Zo investeren we deze legislatuur 200 miljoen euro in de dringende vernieuwingen op kortere termijn van de tunnels. Voor de renovatie van De Leonardtunnel gaat het om 28 miljoen euro. Een broodnodige investering waarmee we de veiligheid willen garanderen en de levensduur willen verlengen.”
Grondige opknapbeurt
De Leonardtunnel loopt onder het Leonardkruispunt, de kruising van de E411 en R0 in Tervuren. De tunnel telt vier kokers: een voor elke rijrichting van elke snelweg. Sinds de aanleg in de jaren 60 en 70 heeft de tunnel het zwaar te verduren gehad. Het beton is aangetast door dooizouten, uitlaatgassen en insijpelend grondwater. Nu is de volledige Leonardtunnel toe aan een grondige opknapbeurt om zijn levensduur te verlengen. In een eerste voorbereidende fase tussen januari en mei 2022 werden de brandwerende wandpanelen met asbest verwijderd door een gespecialiseerde firma. Er werd eveneens tijdelijke wandverlichting geplaatst.
Van beton tot verlichting
De komende maanden neemt een aannemer de tunnel grondig onder handen. Het beton van de wanden en plafonds wordt hersteld of vervangen. De dakplaat van de tunnel van de Brusselse ring krijgt een speciale behandeling met een kathodische bescherming. Met die courante techniek wordt het wapeningsstaal in het beton op beperkte laagspanning gezet, wat er elektrochemisch voor zorgt dat het staal niet verder gaat roesten. De aannemer verbetert daarnaast ook de veiligheid in de tunnels. Er komen onder andere nieuwe brandwerende panelen en vluchtdeuren van de ene koker naar de andere. Alle techniek in de tunnels wordt ook aangepakt: van nieuwe verlichting, camera’s en luidsprekers tot nieuwe ventilatie. Ten slotte krijgt ook het wegdek van de snelweg een grondige opknapbeurt.
Hinder op de snelweg
Van 17 april 2023 tot het voorjaar van 2024 werkt de aannemer in de tunnel van de Brusselse ring. Daarna is de tunnel van de E411 aan de beurt. Begin 2025 zijn de twee tunnels helemaal klaar. Tijdens de werken worden de tunnelkokers ‘s nachts volledig afgesloten. Het verkeer moet dan een omleiding volgen. Overdag zijn beide tunnels open voor verkeer. Op weekdagen blijven er overdag op de R0 en de E411 altijd minstens twee rijstroken beschikbaar in elke richting. Actuele info en mogelijke wijzigingen tijdens de uitvoering van dit project zijn terug te vinden op www.wegenenverkeer.be/leonardtunnel. Iedereen kan zich online op de digitale nieuwsbrief inschrijven.