Na Te Gek!?-campagne ook zorgen voor betere hulpverlening

Op 26 januari is de Te Gek!? scholencampagne van start gegaan. Die wil psychische problemen bij jongeren meer bespreekbaar maken. Vlaams Volksvertegenwoordiger Freya Saeys juicht de nieuwe campagne toe en vraagt aan de minister van Welzijn om na te gaan hoe de hulpverlening voor deze jongeren beter kan.

Snelle en goede doorverwijzing nodig

“Het is goed dat men het taboe rond deze problematiek wil doorbreken. Veel jongeren aarzelen om hun problemen te bespreken,” zegt Freya Saeys. “Maar we moeten meer doen dan het taboe doorbreken. We moeten ook zorgen dat deze jongeren op een snelle en goede manier worden doorverwezen naar de juiste hulp.”

Saeys verwijst naar de maatregelen die op federaal vlak door minister De Block al genomen zijn. “Ook Vlaanderen moet nagaan wat het kan doen om deze jongeren beter te helpen.” Saeys denkt daarbij onder andere aan meer online-hulpverlening.

De minister beklemtoonde het belang van de campagne op het vlak van sensibilisering. Deze zal in vele gevallen een escalatie vermijden. Maar hij erkende ook dat er inspanningen nodig zullen zijn voor een betere doorverwijzing.