“Naast arbeidsdeal nood aan samenwerking met deelstaten”

'De enige manier om de sociale zekerheid te versterken, is door mensen goesting te geven om te werken', zei kamerlid en Open Vld voorzitter Egbert Lachaert vandaag in de kamer. De arbeidsdeal van begin deze week is daarom een belangrijke stap. Maar hij wees minister van werk Pierre-Yves Dermagne ook op de hefbomen die bij de deelstaten zitten.

Juk van wantrouwen afgooien

'Werken is geen straf. Werk geven, is zeker geen straf. We moeten mensen goesting geven om te werken. En dat doet deze arbeidsdeal'. Volgens Lachaert was de arbeidsdeal essentieel om onze arbeidsmarkt te moderniseren.

'We moesten mensen meer vrijheid geven. Ze de ene week meer laten werken, en de andere minder, als dat in hun leven nuttig zou zijn.' Nu kon dat niet, door te veel kleine en absurde regeltjes. Ook minister van werk Pierre-Yves Dermagne erkende dat: 'Dit akkoord gaat inderdaad niet over cijfertjes, percentages of budgetten. Het gaat over het leven van mensen. Over hun werk en de link met hun privéleven. Het belang van kwalitatief en zinvol werk wordt groter.'

De arbeidsdeal herstelt ook het vertrouwen tussen werkgevers en werknemers, zei Lachaert. 'We moeten het juk van wantrouwen durven weggooien. We moeten het toelaten dat er op een bedrijfsvloer afspraken gemaakt worden. Zeker in de e-commerce. Door in overleg avondwerk toe te laten, kunnen we duizenden jobs hier houden'.

'Werk niet af'

Maar, Egbert Lachaert erkende ook dat het werk niet af is. 'Oppositie en sommige experten denken dat dit alles is. Maar het stopt hier niet. Er is ook nog het traject van Minister Frank Vandenbroucke. Hij zal de langdurig zieken activeren. Daar zijn al afspraken over gemaakt, dus dat komt er'.

Lachaert wees meteen op de verantwoordelijkheid van de deelstaten. 'We moeten samen met de gewesten mensen beter en sneller begeleiden. We moeten hen sneller bijstaan. We moeten niet ingevulde vacatures uit Wallonië sneller ook in Vlaanderen publiceren. We moeten sneller aan de slag gaan met de regionale tewerkstellingsinstituten'.

En dat wordt vanuit de Federale regering gesteund, antwoordde minister Dermagne. 'We gaan inderdaad verder samenwerken met de regio's. We hebben een plan uitgewerkt voor de tekorten op de arbeidsmarkt en een interfederaal platform met alle overheidsdiensten bevoegd voor werk opgericht. Daar voeren we ook gesprekken over asymmetrisch beleid. We komen aan de noden van de deelstaten tegemoet'.

'Internationaal nieuws'

Lachaert wees er ook op dat deze deal internationaal nieuws was. 'Verschillende internationale media schreven over onze deal. Kranten in Spanje en Italië bijvoorbeeld. Ze schreven over de vernieuwende manier waarop we onze arbeidsweek organiseren. In het buitenland bejubeld, maar volgens de Vlaamse oppositie was het blijkbaar 'niet genoeg'. Laat ons toch realistisch zijn en zeggen dat we met deze deal grote stappen hebben gezet.'