Nationalisme lost niks op. Praten wel.

Dat rechters in alle onafhankelijkheid hun werk moeten kunnen doen, wil niet zeggen dat politici van de verschillende partijen geen mening mogen hebben. Integendeel.

Als liberalen hebben we een heel uitgesproken mening over nationalisme : het is een totaal verkeerde aanpak van problemen die steeds globaler worden. De geglobaliseerde wereldeconomie, de klimaatproblematiek, de grote veranderingen die de digitalisering met zich mee brengt... het zijn stuk voor stuk zaken die we beter aanpakken door samen te werken in plaats van op onszelf terug te plooien.

We hebben meer samenwerking en dialoog nodig. En géén opbod – niet van volksnationalisten en niet van staatsnationalisten.

Puigdemont en de zijnen kunnen hun wil niet eenzijdig opleggen ten koste van alles en iedereen. En omgekeerd moet Spanje maar eens heel grondig nadenken over wetten die verkozen politici achter de tralies doen belanden. Puigdemont en Rajoy, ze zijn in deze allebei fout. Ze gaan allebei uit van hun eigen grote gelijk. Liberalen overstijgen deze tweestrijd en kiezen voor dialoog. Dat is de enige manier om tot oplossingen te komen. Zo doen we dat trouwens in onze liberale democratie, België. We respecteren elkaar en gaan tegelijk onvermoeibaar met elkaar in overleg. Praten werkt. En dat is best iets om trots op te zijn.