Nele Lijnen eist minimale dienstverlening bij Belgocontrol

De luchtverkeersleiders legden dinsdag en woensdag het werk neer en meldden zich ‘ziek’. Ze konden zich niet vinden in het sociaal akkoord dat hun pensioenleeftijd optrekt van 55 naar 58 jaar. Enkele dagen na de moeizame heropstart van de luchthaven na de aanslagen, werd vliegverkeer plots en onaangekondigd opnieuw onmogelijk boven ons land.

Nele Lijnen reageerde fors tijdens het vragenuurtje in de Kamer. “Dit is de derde klap op korte termijn voor onze luchthaven. Eerst was er de stroompanne bij Belgocontrol, daarna de aanslagen en nu deze onverantwoorde staking. Ja, sociale onderhandelingen kunnen tot onrust leiden. Maar ambtenaren met een cruciale functie en een zeer goed statuut, die hun macht zo misbruiken op het meest ongelukkige moment, dat is du jamais vu en onaanvaardbaar. En als ze ook nog eens onze dierbare ziekteverzekering misbruiken, wordt het bovendien laf en wansmakelijk.”

Het liberale Kamerlid benadrukte dat een continue dienstverlening op de luchthaven essentieel is voor onze economie, het toerisme, de luchtvaartmaatschappijen en alle passagiers. Het is dan ook aan de regering om die dienstverlening te garanderen, ook bij sociale conflicten. Daarom vroeg Lijnen aan de premier om het regeerakkoord wat dat betreft uit te voeren en zo snel mogelijk een gegarandeerde dienstverlening in te voeren bij Belgocontrol.