Nele Lijnen over extra telecomspeler: “Meer concurrentie zorgt voor lagere prijzen”

Bellen, sms’en, mobiel surfen. We doen het allemaal, elke dag, overal. We kunnen ons geen leven meer inbeelden zonder onze gsm, onze smartphone. Hij is onmisbaar voor ons werk, voor onze privé, voor onze sociale contacten.

“Maar voor die contacten betalen wij Belgen veel geld. Te veel zelfs”, zegt Nele Lijnen. “Voor een abonnement met 20GB mobiele data betaal je in ons land 40 euro per maand. In Frankrijk 20 euro, dat is een verschil van 240 euro per jaar! In Italie, waar er pas een vierde mobiele speler actief is, betaal je zelfs maar zes euro per maand.”

Dat komt omdat onze telecommarkt in slaap is gevallen. “De drie grote spelers verdelen de koek, en verhogen met regelmaat van de klok hun tarieven. Vandaag opnieuw. Het beste bewijs dat er iets moet gebeuren!”, zegt Lijnen. Zij steunt dan ook het voorstel van partijgenoot De Croo om een vierde speler toe te laten op de markt die de anderen kan wakker schudden. “Hoe meer concurrentie, hoe lager de prijzen voor de consument. Zo werkt de vrije markt.”

Het liberale Kamerlid toont weinig begrip voor politici die het status quo verdedigen. “Die hoge prijzen zijn enkel in het nadeel van de consument. Uiteraard zijn de huidige operatoren tegen. Ze dreigen met banenverlies en minder investeringen. Maar dat zijn exact dezelfde argumenten die ze bovenhaalden tegen de gratis roaming. Die is er vandaag, net zoals de investeringen.”

Lijnen verdedigt ook de vicepremier die de moed heeft dit voor te stellen. “Als telecomminister gaat hij aan de kant staan van de telecomklant, niet aan die van de grote bedrijven. Hij moet waken over een goede marktwerking én over competitieve prijzen voor de consument.”

Vicepremier De Croo bevestigt dat de marktregulator BIPT een studie maakte die aantoont dat een vierde operator wenselijk is. Er is zelfs al concrete interesse van een investeerder.