Nele Lijnen verontwaardigd over houding Burundese ambassadeur

Banigwaninzigo kwam op vraag van de Kamercommissie toelichting geven bij de verslechterende situatie in Burundi. Het laatste VN rapport spreekt van massagraven,  ontvoeringen, groepsverkrachtingen, geweld tegen oppositieleden… Nele Lijnen: “De ambassadeur minimaliseerde -en ontkende zelfs- bepaalde feiten uit dat onafhankelijk rapport. Sterker nog: volgens hem verkeert Burundi in een rustige toestand.” Hij wil pas na verschijnen van het volgende VN-rapport bevestigen of ontkennen of er schendingen van de mensenrechten hebben plaatsgevonden.

Lijnen verwacht dat Burundi de conclusies van de VN op zijn minst erkent. Ze veroordeelt de mensenrechtenschendingen in het land, en vestigt speciale aandacht op de verkrachtingen die als wapen worden gebruikt tegen de oppositie. “De ambassadeur wees er op dat er geen aangiftes van verkrachtingen plaatsvonden. Niet te verwonderen uiteraard, gezien het regeringstroepen en politie zijn die zich hieraan vergrijpen. Deze cynische houding van de ambassadeur choqueert me.”

Het Kamerlid weerlegt het verwijt dat het intrekken van de Belgische ontwikkelingssteun de Burundese bevolking zou treffen. “Dit geld staat nog steeds ter beschikking van de Burundezen via ngo’s en lokale middelveldorganisaties. We treffen dus niet de landbouw, onderwijs, gezondheidszorg enzovoort. Het klopt wel dat we de regering geld ontzeggen en dit om misbruiken te vermijden. Dit was een slimme beslissing van minister De Croo en de regering, gezien ordetroepen hardhandig optreden tegen betogers en er ongrondwettelijke verkiezingen werden georganiseerd.”

Lijnen riep de ambassadeur op om de inter-Burundese dialoog tussen oppositie en regering opnieuw leven in te blazen. “Enkel met een dialoog zal het land uit de crisis geraken, niet met geweld.”