Nele Lijnen wil alle mensen het recht toekennen om thuiswerk aan te vragen

Weerman David Dehenauw pleit voor een thuiswerkalarm bij noodweer. Als er extreem weer dreigt en het gevaarlijk wordt op de weg, zouden werkgevers en overheid gewaarschuwd moeten worden zodat ze hun mensen kunnen oproepen om thuis te werken, of in een kantoor dicht bij huis.

Open Vld-Kamerlid Nele Lijnen: “Dit is een zeer goed idee. Het advies van het KMI kan uiteraard nooit bindend zijn voor bedrijven, maar sensibilisering kan helpen. Occasioneel thuiswerk is dankzij de Wet werkbaar en wendbaar ook eindelijk wettelijk gemaakt. Ook uitzonderlijke weersomstandigheden vallen hieronder, bevestigde de minister van Werk gisteren nog.”

Lijnen en Open Vld willen zelfs verder gaan. “Op ons Vrijheidscongres in november namen we een resolutie aan die elke werknemer het recht geeft om thuis- of telewerk aan te vragen. Het diensthoofd en de leidinggevende mogen dan nog steeds weigeren, maar enkel mits een goede motivering. Thuiswerk kan zeker een belangrijk puzzelstuk zijn in de oplossing van het fileprobleem en de vraag naar werkbaar werk.”