Nieuw logiesdecreet : plaats voor Airbnb en gelijk speelveld

Het nieuwe logiesdecreet is het werk van drie parlementsleden van de meerderheidspartijen: Cathy Coudyser (N-VA), Karin Brouwers (CD&V) en Marnic De Meulemeester (Open Vld). Hun tekst krijgt de steun van minister van toerisme Ben Weyts.

Volgens de auteurs wordt alle ballast uit de huidige regelgeving overboord gegooid. "Het nieuwe logiesdecreet legt de basisnormen vast, maar geeft vooral veel vertrouwen aan toeristische ondernemers", klinkt het. De focus ligt op zaken als brandveiligheid en netheid.

Het zal ook eenvoudiger worden om overnachtingen aan te bieden. Een inspectie voor opening is niet langer nodig, en het hele systeem van aanmeldingen en vergunningen wordt vervangen door vrijwillige erkenningen met of zonder sterren. Uitbaters zullen in de toekomst bijvoorbeeld ook twee vormen (hotel en bed and breakfast) kunnen combineren.

Er blijft natuurlijk wel plaats voor inspecties. Alvorens een uitbater een officiële erkenning kan krijgen, moet hij eerst goedgekeurd worden door de inspectie. Er wordt ook in steekproefsgewijze controles voorzien, en in inspectie bij twijfels of na klachten. "We willen dat alle logies voldoen aan de basisnormen. Er is geen plaats voor cowboys", aldus de Vlaams parlementsleden.

Het nieuwe logiesdecreet, waarover ook overlegd werd met de toeristische sector, wordt komende week ingediend in het Vlaams parlement. De bedoeling is het nog voor het einde van het jaar goedgekeurd te krijgen.

Het huidige logiesdecreet dateert van 2008.