Nog steeds hogere vaccinatiegraad tegen corona nodig

Robby De Caluwé: “Nog steeds hogere vaccinatiegraad tegen corona nodig”

Tijdens het vragenuurtje in het parlement vroeg Open Vld kamerlid Robby De Caluwé naar de huidige status van de coronapandemie. Hij legde aan premier De Croo en minister van volksgezondheid Frank Vandenbroucke de opnieuw stijgende cijfers voor. “Moeten we ons opnieuw zorgen maken?”, vroeg De Caluwé.

Cijfers

“We zijn van de ene crisis in de andere gerold”, zei Robby De Caluwé. “Maar de coronacrisis is spijtig genoeg ook nog altijd niet helemaal voorbij. Op dit moment worden er nog steeds dagelijks 200 mensen opgenomen in het ziekenhuis. Elke dag raken 11.000 mensen besmet. Er liggen momenteel 2.800 mensen in het ziekenhuis.”

Al ziet de Caluwé ook positief nieuws. “Het aantal opnames op intensieve zorgen is aan het dalen met 170 opnames. Dat hebben we te danken aan de vaccins. We zien dat die werken. Maar we zien ook wel dat de boostercampagne nog iets beter kan. Op dit moment hebben 70% van de Vlamingen hun boosterprik gekregen. Daar moeten we een tandje bijsteken.”

“De stijgende cijfers zijn op zich geen verrassing”, reageerde premier De Croo. “Toen we code geel lieten vallen, wisten we dat dat tot stijgende cijfers zou leiden. Maar als we kijken naar de ziekenhuizen is de bezetting nog altijd laag. Dus de circulatie stijgt, maar leidt blijkbaar tot minder zware ziektebeelden”.

Waakzaamheid

De premier pleitte wel voor waakzaamheid. “Op dit moment zijn extra maatregelen niet nodig. Maar, moest de ziekenhuisbezetting opnieuw stijgen, kunnen we maatregelen nemen. Toch is de situatie vandaag er eentje waarin we onbezorgd kunnen leven. De stijging is verwacht, en zal volgens experten snel opnieuw dalen. We kunnen dus nog een paar weken wachten en bekijken hoe de situatie evolueert.”

“Het lijkt me inderdaad terecht dat het overlegcomité een paar weken wordt uitgesteld”, zei De Caluwé daarop. “We moeten heel sterk inzetten op preventiemaatregelen. Ik merk overal dat die alertheid een beetje afneemt. Dus we moeten blijven inzetten op vaccineren, ventileren en boosteren. We moeten blijven motiveren tot het dragen van een masker. En we moeten oproepen tot testen en zelftesten”.