Nood aan een energie-efficiënter Europa

Vandaag stemde het Europees Parlement een resolutie die een evaluatie maakt van de Europese energie-efficiëntierichtlijn uit 2012. Het is aan de lidstaten om ervoor te zorgen dat de Europese doelstelling van 20% energie-efficiëntie wordt gehaald. Toch ziet het er momenteel niet naar uit dat we als Europese Unie deze doelstelling zullen halen. ‘Wij moeten helaas vaststellen dat we tegen 2020 maar een besparing van 17.6% zouden realiseren. Het Europees Parlement roept zelf op om tegen 2030 tot -40% te gaan. Er is dus wel degelijk nood aan een inhaalbeweging’ zegt Wierinck. ‘In Vlaanderen hebben we premies en voordelige energieleningen voor wie zijn of haar huis energiezuiniger wil maken’ zegt Vlaams minister voor Energie Bart Tommelein. ‘Ook de komende jaren wil ik blijven inzetten op energie-efficiëntie. De overheid moet daarbij absoluut het goede voorbeeld geven.

‘Als je weet dat ongeveer de helft van het Europese energieverbruik dient om gebouwen op te warmen of af te koelen, dan is het echt belangrijk dat iedereen zijn steentje bijdraagt. Investeren in isolatie voor uw huis of appartement rendeert altijd’ besluiten Tommelein en Wierinck.