“Nu zorgen voor snel klimaatakkoord”

In het Vlaams Parlement drong Willem-Frederik Schiltz aan om nu snel tot een akkoord te komen over de interne verdeling van de klimaatinspanningen die ons land moet leveren tegen 2020.

Ons land kreeg de voorbije dagen bakken kritiek omdat het bij de start van de internationale klimaatconferentie in Parijs nog steeds geen akkoord heeft over de verdeling van de klimaatinspanningen tussen de verschillende overheden in ons land. “Dat kan niet,” zegt Vlaams Volksvertegenwoordiger Willem-Frederik Schiltz. “In Parijs wordt onderhandeld over de toekomstige inspanningen, tussen 2020 en 2030. Met welk gewicht kan ons land hierover mee onderhandelen, als we nog geen intern akkoord kunnen bereiken over de klimaatdoelstellingen uit het verleden?”

Akkoord betekent ook extra middelen voor klimaatbeleid

Schiltz riep daarom op om de apothekersweegschaal thuis te laten en met meer voluntarisme tot zo een akkoord te komen. “Vlaanderen kan gerust extra lasten op zijn schouders nemen, want als er een akkoord is komen er ook eindelijk middelen vrij om een nieuw klimaatbeleid te voeren. Met die middelen zullen we bijvoorbeeld gezinnen en bedrijven kunnen ondersteunen om hun CO2-uitstoot te verminderen en om te investeren in hernieuwbare energie.”