Ongena: “Tijd voor een ‘Help de horeca’-actie”

Om ervoor te zorgen dat de horeca bij de geplande heropening op 1 mei over voldoende personeel kan beschikken, pleit Vlaams Parlementslid Tom Ongena (Open Vld) voor een ‘Help de horeca’-actie, een beetje naar het voorbeeld van gelijkaardige acties in de land- en tuinbouw en in de zorg. Vlaams minister van Werk Hilde Crevits (CD&V) onderzoekt de suggestie.

Volgens Ongena duiken er signalen op van horeca-uitbaters die vrezen dat ze bij de heropening – die gepland staat voor 1 mei – te weinig personeel gaan hebben voor een vlotte start. “Heel wat personeelsleden uit de horeca hebben intussen een andere job gezocht en gevonden. Daarom is het tijd voor een ‘Help de Horeca’-actie, naar analogie met de acties voor de oogst en de zorg”, aldus Ongena.

Volgens de Open Vld’er zou VDAB bij de invulling van vacatures voorrang moeten geven aan de horeca. Tegelijk zou er een extra oproep moeten komen aan jobstudenten en flexijobbers om aan de slag te gaan in de horecasector.

Vlaams minister van Werk Hilde Crevits (CD&V) wil de piste zeker onderzoeken. Volgens de
CD&V-minister hebben de gelijkaardige platformen in de land- en tuinbouw en zorg al goede resultaten opgeleverd en zijn de reacties heel positief. “We kijken of we iets soortgelijks kunnen doen voor de horeca. Zeker naar studenten toe kan dat heel interessant zijn”, aldus de minister. “Ik ben blij dat de minister oren heeft naar mijn vraag en hoop dat er nu snel een actie wordt opgestart. Want 1 mei nadert met rasse schreden”, reageert Ongena.

Bron: Belga