Ook 12 biolandbouwbedrijven hebben te hoge stikstofuitstoot

Ter herinnering: om onze natuur te beschermen, moet Vlaanderen de uitstoot van stikstof beperken. Dat is zo afgesproken met Europa. Bepaalde landbouwbedrijven hebben door hun activiteit een belangrijke impact op de realisatie van die afspraken. Dit betekent dat die landbouwbedrijven hun huidige activiteiten niet ongewijzigd kunnen verderzetten. In totaal gaat het om zo’n 1.500 Vlaamse landbouwbedrijven. Zo’n 135 van hen kregen eind 2014 een rode brief en zijn bedreigd in hun voortbestaan. Zo’n 1.400 andere bedrijven kregen een oranje brief en moeten zich aanpassen om in regel te zijn.

Indicatie over moeilijkheidsgraad

Uit het antwoord van minister Schauvliege op een vraag van Lydia Peeters blijkt nu dat er ook biolandbouwbedrijven getroffen worden. Zo hebben 12 biolandbouwers en zelfs twee landbouwbedrijven die uitgebaat worden door een milieuvereniging een oranje brief gekregen. Dat betekent dat die 14 bedrijven iets zullen moeten doen aan hun stikstofuitstoot.

Volgens Vlaams Volksvertegenwoordiger Lydia Peeters is dit "een nieuwe indicatie van de moeilijkheidsgraad van de oefening waar onze land- en tuinbouwers voor staan". "Als zelfs biolandbouwbedrijven en milieuverenigingen, die per definitie niet verdacht kunnen worden van intensieve landbouwpraktijken, niet automatisch voldoen aan de IHD-normen, zegt dat ook iets over de uitdaging die Europa aan onze ganse land- en tuinbouwsector oplegt", aldus Peeters.

Bron: Belga