Ook podcasts kunnen binnenkort steun aanvragen bij het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF)

Steun aanvragen bij het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF), vandaag mogelijk voor de productie van films, documentaires, series en games, zal binnenkort ook mogelijk zijn voor de productie van podcasts. Daarover dienden de Vlaamse meerderheidspartijen een voorstel van decreet in dat vandaag unaniem werd goedgekeurd in het Vlaams Parlement. 'Podcasts zijn aan een opmars bezig in Vlaanderen. Met dit initiatief willen we Vlaamse podcasts een duwtje in de rug geven', zeggen indieners Karin Brouwers (CD&V), Manuela Van Werde (N-VA) en Steven Coenegrachts (Open Vld).

Het heeft even geduurd maar vandaag is de podcast niet meer weg te denken uit het Vlaamse audio- en audiovisuele landschap. Naast films, documentaires, series en games luisteren heel wat Vlamingen dagelijks naar een podcast. 'Die duidelijke evolutie kunnen we niet negeren', vinden Vlaams Parlementsleden Karin Brouwers (CD&V), Manuela van Werde (N-VA) en Steven Coenegrachts (Open Vld). In het Vlaams Parlement leggen zij daarom een voorstel van decreet op tafel dat het ook mogelijk maakt voor makers van podcasts om steun aan te vragen bij het VAF. Hiermee komen de parlementsleden ook tegemoet aan de nieuwe beheersovereenkomst 2022-2025 die minister van Media Benjamin Dalle (CD&V) recent afsloot met het VAF.

Plaats binnen het podcastaanbod

'Steeds meer Vlamingen vinden de weg naar podcasts. Die podcasts zijn heel uiteenlopend en het betreft zowel Vlaamse als buitenlandse producties.  Met dit initiatief willen we Vlaamse producties en makers een duwtje in de rug geven om hun plaats te verwerven binnen het nu al brede podcastaanbod', zegt Karin Brouwers (CD&V).

'Met dit voorstel van decreet willen we tegemoet komen aan de beleidskeuze die ervoor zorgt dat het VAF ook audiocreaties kan ondersteunen. Het komt tegemoet aan de vraag van het Klankverbond en het VAF zelf. Het VAF ondersteunt al jarenlang zeer succesvol de audiovisuele sector en de gamesector. We zien dat dit effectief bijdraagt aan een breed en sterk Vlaams audiovisueel landschap. Dit willen we ook mogelijk maken voor podcasts', vult Manuela Van Werde (N-VA) aan.

'Het VAF moet mee evolueren met de trends binnen het medialandschap. De vraag naar podcasts groeit. Zowel bij jongeren als ouderen is er vraag naar een divers aanbod. Met de steun van het VAF kan Vlaanderen zich op de kaart zetten', besluit Steven Coenegrachts (Open Vld).