Open Vld in dialoog met klimaatspijbelaars

Gisteren vond de tweede editie van ‘Spijbelen voor het klimaat’ plaats. Niet minder dan 12.500 jongeren trokken door de straten van Brussel om meer klimaatambitie te eisen van de politiek. Ook onze partij ijvert hier al jaren voor. Daarom nodigden we een delegatie van Youth For Climate uit op ons partijbureau. In een uitgebreide brainstormsessie zochten zij samen met onze minister van Energie Lydia Peeters en Vlaams parlementslid Willem-Frederik Schiltz naar oplossingen. Het werd een zeer inspirerende namiddag. Er komt nog een vervolg.

Het regent pijpenstelen, maar dat weerhoudt de twintig klimaatactivisten er niet van om stipt te komen opdagen op het partijhoofdkwartier. Ze krijgen een stuk taart geserveerd en praten enthousiast nog wat na over de betoging. De jongeren hebben allemaal hun eigen redenen voor hun klimaatengagement. De ene is al werkzaam in de energiesector en vraagt meer inspanningen voor de transitie naar hernieuwbare energie. De ander wil als student architectuur inzetten op energiezuinig bouwen. Een rechtenstudent heeft al veel nagedacht over ecofiscaliteit. En uiteraard zitten er onder de deelnemers ook veel scholieren. Ze hebben één ding gemeen: bezorgdheid over het klimaat en de wil om er zelf ook iets aan te doen.

Ook Anuna De Wever en Kyra Gantois, de jonge initiatiefneemsters van Youth For Climate, zijn van de partij. Ze hebben voor aanvang van de workshop al eens een babbeltje met minister Peeters. “Ik zag op Twitter dat het jouw verjaardag is, proficiat!’, zegt Anuna attent. Dan komt onze voorzitter Gwendolyn Rutten ook even piepen. Ze feliciteert en bedankt alle aanwezigen voor hun engagement.

Dan is het tijd om aan de brainstormsessie te beginnen. Er zijn vier tafels voorzien. Aan elke tafel bespreekt een vijftal aanwezigen samen met Lydia, Willem-Frederik of één van hun medewerkers een apart onderdeel van de klimaatproblematiek. Tafel 1 probeert te bepalen wat nu eigenlijk de grootste problemen zijn. Tafel 2 kijkt naar goede voorbeelden van klimaatbeleid in binnen- en buitenland. Tafel 3 gaat op zoek naar oplossingen. En aan tafel 4 wordt besproken op welke manier de verschillende betrokken actoren -burgers, politici, wetenschappers en bedrijven- in de toekomst kunnen samenwerken om deze oplossingen in de praktijk te brengen.

Al snel wordt duidelijk dat de deelnemers zich erg goed hebben voorbereid. Er wordt gesproken over circulaire economie, over fiscaliteit, over warmtepompen. Aan één tafel woedt een stevig debat over kernenergie. Deze jongeren weten duidelijk waarover ze spreken. Lydia Peeters is onder de indruk: “Ik ben aangenaam verrast hoeveel deze jongeren hierover weten. Hun engagement is zeer groot. Laten we een volgende klimaatbijeenkomst organiseren waarop we deze jongeren opnieuw uitnodigen.” Willem-Frederik: “Ze weten er meer van dan de mensen denken. Het was inspirerend. Ik voelde ook dat er veel vraag is om in de toekomst verder samen te werken.”

Na ongeveer anderhalf uur worden de conclusies neergepend. Er worden drie grote streefdoelen vastgelegd: het verlagen van de CO2-uitstoot, het zorgen voor een mentaliteitswijziging en het verzoenen van de klimaatdoelstellingen met economische overwegingen. “Klimaat staat niet boven of onder economie. Beide moeten hand in hand gaan.”, zo verwoordt een deelnemer het. Het lijstje van te overwegen maatregelen is groot: deelsystemen voor elektrische wagens, groener openbaar vervoer, een duurzaamheidslabel voor producten in de winkels, fiscale stimuli voor duurzame consumptie, meer investeren in de ontwikkeling van nieuwe technologieën… Er is veel werk aan de winkel.

Na afloop tonen de deelnemers zich tevreden. “Ik vind het belangrijk dat wij als jongeren onze stem laten horen. Ik ben blij dat we hier ons steentje hebben kunnen bijdragen voor een beter klimaat”, aldus deelnemer Joris. En er is ook goesting naar meer. Lydia Peeters: “Ik vond het super. De energie die jullie hier getoond hebben... Ik ben onder de indruk van jullie en ik kijk uit naar het vervolg.” Dat vervolg komt er. De jongeren mogen in de toekomst nog een uitnodiging verwachten.