Open Vld past voor noodtoestand

Na de recente aanslagen heeft de regering reeds 30 nuttige en proportionele maatregelen getroffen in de strijd tegen terreur van onze justitiële, politie- en veiligheidsdiensten. Gwendolyn Rutten: “Open Vld staat steeds open voor bijkomende maatregelen, moesten die nodig blijken. Hoe kunnen we bijvoorbeeld het lokale niveau beter betrekken in terreurbestrijding? Hoe kunnen we gevaarlijke geradicaliseerde individuen beter opvolgen? Maar eventuele bijkomende maatregelen moeten steeds passen binnen het kader van onze grondwet en rechtsstaat. Bij ingrijpende maatregelen zoals huiszoekingen, telefoontap en aanhoudingen moet er altijd vooraf een rechterlijke toets zijn. Mensen oppakken is niet de taak van de politiek. De grenzen van onze rechtsstaat zijn duidelijk en daar houden we aan. De grondwet zetten we niet buiten spel.”

Patrick Dewael: “Het is niet alleen onwenselijk om het gerecht en grondwet tijdelijk buiten spel te zetten, de noodtoestand is bovendien allerminst zaligmakend. In Frankrijk kondigde de politiek de noodtoestand na 13 november af voor 12 dagen. Vandaag is ze nog steeds van kracht. Hoe geraak je er nog van af? In tussentijd vonden er daarenboven nog zware aanslagen plaats. De Franse onderzoekscommissie trekt het nut ervan dan ook sterk in twijfel en is gewonnen voor ons systeem met een onafhankelijke bepaling van het dreigingsniveau door het OCAD met bijhorende maatregelen.”

Open Vld spreekt zich nog niet uit over de andere voorstellen. Die zal de partij eerst grondig en met open geest bestuderen. Maar Rutten en Dewael wijzen er op dat vele daarvan reeds in een of andere vorm in behandeling zijn in regering of parlement.