Open Vld pleit voor rookverbod in wagen in aanwezigheid -16-jarigen

De schadelijke gevolgen van roken en passief roken voor de gezondheid zijn genoegzaam bekend. Als er gerookt wordt in kleine en slecht geventileerde ruimtes zoals auto’s, dan bereikt de concentratie van schadelijke deeltjes een bijzonder hoog peil. In het bijzonder kinderen zijn kwetsbaar voor passief roken. Hun luchtwegen en immuunsysteem zijn nog in volle ontwikkeling. Kinderen ademen ook sneller dan volwassenen waardoor ze meer schadelijke stoffen binnenkrijgen.

Initiatiefnemer Dirk Janssens: “Jonge kinderen kunnen meestal niet ingaan tegen de wil van de rokende chauffeur. Ze kunnen de ruimte ook niet verlaten. Niet alleen hun gezondheid, maar ook hun vrijheid wordt dus ernstig geschaad in een auto waarin wordt gerookt. Daarom willen we het roken in de wagen in aanwezigheid van kinderen jonger dan 16 verbieden. Roken in de wagen in aanwezigheid van instemmende personen van 16 of ouder blijft mogelijk.”

Met dit wetsvoorstel geven de Open Vld Kamerleden een duidelijk signaal: “Roken doe je niet in het bijzijn van weerloze kinderen. Ook minister van Volksgezondheid Maggie De Block staat achter deze maatregel, net zoals de Stichting tegen Kanker. Uit hun enquête bij 4000 Belgen blijkt dat  67% voor deze maatregel is. Bij rokers gaat het om 55%”, zegt Vincent Van Quickenborne.

Iemand die betrapt wordt op het roken in de wagen in aanwezigheid van -16-jarigen, zal beboet worden. “Net zoals wanneer je betrapt wordt tijdens het bellen achter het stuur of je het rookverbod op café schendt”, legt Ine Somers uit. “Wanneer je niet akkoord gaat met de minnelijke schikking, kan de rechter je een zwaardere geldboete opleggen, eventueel rekening houdend met vorige veroordelingen.”