Open Vld-studiedienst wordt Studiecentrum Albert Maertens

De in totaal 28 medewerkers van het Studiecentrum Albert Maertens vormen samen het aanspreekpunt voor de standpunten van de partij. Zij staan in voor de inhoudelijke stoffering en uitwerking van liberale standpunten.

Het studiecentrum bestaat uit drie pijlers:

1. De fundamentele studiedienst behandelt fundamentele politieke vragen
  2. De politieke studiedienst behandelt vooral de actuele politieke thema’s
  3. De lokale studiedienst maakt de link naar de lokale besturen

De drie pijlers werken nauw samen en worden elk door een coördinator aangestuurd. Alle onderdelen van het Studiecentrum Albert Maertens staan samen in voor een continue algemene liberale kennisopbouw over de legislaturen heen.

Hulde aan een icoon van het Vlaams liberalisme

De naam van de nieuwe studiedienst is de uiting van een bewuste keuze voor trouw aan de liberale waarden en principes. Albert Maertens, die eerder dit jaar op 100-jarige leeftijd overleed, was een icoon van het Vlaams liberalisme en liet zich altijd en overal leiden door zijn liberaal-humanistische visie.

Albert Maertens was een veelzijdig man actief in het verzet, in liberale verenigingen, in de media, in de culturele sector, in het economisch leven en achter de schermen van de politiek. Maertens belichaamde het liberalisme als levenshouding, als een leidmotief dat veel meer inhoudt dan alleen een politieke overtuiging, maar aan het leven ook een maatschappelijke en culturele invulling geeft.

Lees hier een uitgebreidere biografie van Albert Maertens.