Open Vld vraagt uitzondering voor kmo’s: te grote betalingsachterstanden kunnen doodsteek zijn voor kmo’s

Te grote betalingsachterstanden kunnen de doodsteek zijn voor veel zelfstandigen en kmo’s. Daarom heeft Open Vld ook het advies van de Raad van State gevraagd op het wetsvoorstel van PS/s.pa. “Als iemand zijn factuur te laat betaalt, kan dit een kmo in de problemen brengen die zelf op tijd zijn facturen moet betalen. Daarom vragen wij een uitzondering voor kmo’s en kleine zelfstandigen”, aldus Kathleen Verhelst.

Volgens cijfers van NSZ werd in 2019 35 procent van de facturen niet tijdig betaald, in 2018 was dat maar 19 procent. Vandaag stemt het parlement over een voorstel waarin staat dat de consumenten extra tijd krijgen om hun facturen niet te betalen zonder extra kosten. Open Vld vindt de doelstelling van het voorstel om de schuldindustrie in te perken nobel is, maar vreest dat het voorstel nefast zou kunnen zijn voor kmo’s en kleine zelfstandigen. Volgens NSZ is nu al een kwart van de faillissementen te wijten aan problemen met  wanbetalers.

Verhelst: “Facturen moeten betaald worden. Maar het voorstel dat op tafel ligt is voor ons te verregaand aangezien het leidt tot een algemeen betaalkrediet van 45 dagen, wat niet houdbaar  is voor KMO’s. Als elke consument zijn rekening zo laat betaalt, kan de kmo in de problemen komen om andere leveranciers of zijn personeel te betalen. Hierdoor kan de kmo zelf in de problemen komen en failliet gaan. De Raad van State onderzoekt nu of het voorgelegde wetsvoorstel correct is en wat de implicaties zijn. Het is beter dat we eerlijk zijn en op voorhand ons werk grondig doen en luisteren naar alle partijen in plaats van dit wetsvoorstel er snel door te jagen.”