Hoe een nieuwsbrief opstellen en uitsturen

Antwoord

Opstellen & uitsturen van een communicatie

In bovenvermelde onderdelen hebben we gekeken hoe we een lid toevoegen, een lid aanpassen en verwijderen. We hebben ook gezien hoe we leden kunnen indelen in categorieën door middel van tags, filters en lijsten. De volgende stap is om deze laatstgenoemde functionaliteiten om te zetten in iets bruikbaars. In dit onderdeel gaan we kijken hoe we een email communicatie, zoals een nieuwsbrief, kunnen opstellen en uitsturen. Heel belangrijk bij dit onderdeel is de juiste mensen kunnen bereiken.

Hoe

Navigeer in de linkernavigatiekolom naar het tabblad communication, dit brengt je automatisch op het onderdeel van Nationbuilder waar je jouw nieuwsbrieven kan opstellen, statistieken kan bekijken en andere gegevens kan terugvinden.

Broadcasters (afzenders)

Een eerste keuze die je moet maken is welke afzender je wenst te gebruiken voor jouw lokale afdeling, voor iedere afdeling zal een afzender (broadcaster) aangemaakt worden.

Op de afbeelding (rechts) zijn drie afzenders beschikbaar, dit zijn voorbeelden van op het nationaal niveau. Hier selecteer ik als voorbeeld de afzender 'Open Vld'.

Open Vld (broadcaster)

Na de selectie van de afzender kom je terecht op het dashboard van jouw afzender. Hier heb je drie tabbladen, namelijk;

• Dashboard - hier heb je een overzicht van alle acties verbonden aan een bepaalde email (unsubscribe, donaties, en meer),
  • Email - dit is het belangrijkste tabblad aangezien je hier alle informatie kan terugvinden met betrekking tot de uitgestuurde emails. Ook kan je hier de belangrijkste statistieken terugvinden van een email.
  • Settings - enkele instellingen voor jouw afzender, maar deze zullen op voorhand ingesteld zijn.

Nieuwe email opstellen

Een nieuwe massa-email opstellen kan door het klikken op de blauwe knop "New Email Blast". Dit zal ervoor zorgen dat er een nieuw scherm opent waarin je de basisgegevens zoals de naam van de email  kan opgeven.

Op het nieuwe scherm zal je zicht krijgen op een kort proces dat je kan doorlopen om jouw nieuwsbrief op te stellen, te personaliseren, de correcte ontvangers aan te duiden en tot slot uit te sturen. De stappen zijn als volgt;

1. Settings (algemene gegevens)
  2. Theme (kiezen van een thema)
  3. Content (inhoud van jouw nieuwsbrief)
  4. Recipients (ontvangers selecteren)