“Overheid moet paal en perk stellen aan virtuele dopinghandel”

Uit het onderzoek van VTM nieuws eerder op de dag blijkt dat men op diverse internetverkoopsites verboden fitnesspoeders kan kopen. Het gaat om zogenaamde “preworkoutshakes” van verschillende merken die de stof DMAA bevatten. “Nog maar eens blijkt hoe  eenvoudig men doping kan vinden op het internet”, aldus senator Lionel  Bajart (Open Vld). Zelf vond Bajart na één klik een advertentie voor anabolen en dit op een sportsite. Daarom stelt hij enkele maatregelen voor om de verkoop van doping via het internet tegen te gaan.

Dit is het zoveelste signaal dat we de strijd tegen de humane doping aan het verliezen zijn, aldus Bajart: “Doping is van alle tijden en alle plaatsen maar recente onderzoeken in fitnesscentra tonen aan dat de steroïdenmachine op volle toeren draait. De producten worden in sommige centra over de toog verkocht, zo blijkt. Volgens verschillende studies zouden zo’n 8 % van de veertien- tot achttienjarigen spierversterkende middelen gebruiken.”.

De verspreiding van deze producten via het internet dient hard te worden getackeld. Het gaat om de geloofwaardigheid van de sport en om het feit dat jongeren in onze samenleving niet mogen opgroeien met het geloof dat doping de enige manier is om succes te halen vindt Bajart.

Senator Bajart schuift vijf maatregelen naar voor om de verkoop van doping via het internet de nek om te wringen:

1) de Federal Computer Crime Unit (FCCU) moet worden gemachtigd om in overleg met de hormonencel actief op zoek gaan naar doping voor menselijk gebruik die te koop worden aangeboden in ons land via het internet. Hij pleit dus actieve internetopsporing en aanpak aan de bron;

2) de overheid moet samenzitten met de internetproviders en de veilingsites om deze virtuele dopingsupermarkten uit het buitenland te weren. Hardleerse sites moeten zwaar gestraft worden;

3) ook controle op de koerierdiensten moeten worden aangescherpt. Uit een eerdere  parlementaire vraag blijkt immers dat de douane heden niet over pre-arrival informatie beschikt van pakketen en dit in tegenstelling tot andere landen. Bijgevolg kunnen de zendingen niet op voorhand worden geblokkeerd;

4) een versterking van de hormonencel die de strijd moet aanbinden tegen de hormonen-, en dopinghandel. Er is een achterstand in de publicatie van de jaarverslagen. De jaarverslagen van 2016 en 2017 zijn nog steeds ontbrekend. Aldus vliegt het beleid blind; en

5) de strafwet moet worden aangepast zodat de handel van dopingproducten voor menselijk gebruik beschouwd wordt als een verzwarende omstandigheid en dit om de gezondheid van onze jongeren te vrijwaren.

Het onderzoek van VTM nieuws drukt iedereen nogmaals met de neus op de feiten besluit Bajart: “De verkoop van doping via het internet boomt en krijgen geen vat op dit bijzonder schadelijk fenomeen waarbij mensenlevens op het spel staan. We moeten deze virtuele dopingsupermarkten aan de bron aanpakken en dit zal meer middelen vergen, maar de gezondheid van onze jeugd staat op het spel.”.