Parlementslid Freya Saeys vraagt duidelijkheid over eventuele boosterprik bij jongeren

De beslissing over een mogelijke boostervaccinatie bij onze jongeren met het oog op hun (ski)vakantie in Italië of Oostenrijk laat op zich wachten. Freya Saeys, Vlaams Parlementslid voor Open Vld, vroeg bevoegd minister Beke tijdens de plenaire vergadering om zo snel mogelijk duidelijkheid te geven aan reisorganisaties, jongeren en gezinnen. 'Ik hoop dat die er op korte termijn is. Want in sommige landen zoals Oostenrijk en Italië mag je laatste vaccinatie vanaf februari niet ouder zijn dan zes maanden. Aangezien onze jongeren hun vaccinatie in de zomer hebben gekregen, zal hun vaccinatiebewijs er tegen de krokusvakantie niet meer geldig zijn', aldus Saeys.

Vele jongeren kijken reikhalzend uit naar de krokusvakantie. Traditioneel gaat een groot deel van hen dan op skivakantie. Maar er is een probleem. Een aantal individuele landen, zoals Italië en Oostenrijk, stelt op eigen houtje vaccinatievoorwaarden aan inkomende reizigers, zonder dat dit gedekt is door Europa, laat staan door een advies van het Europees Geneesmiddelenagentschap (EMA). 'Dat kan echt niet', stelt Vlaams Parlementslid Freya Saeys.

Saeys vraagt zich af wanneer we duidelijkheid krijgen over die derde dosis voor jongeren: 'We hebben nog één maand tijd tot de krokusvakantie. Kortom: er is geen seconde te verliezen. We moeten alle zeilen bijzetten om zo snel mogelijk een advies te hebben. Dat advies moet wetenschappelijk onderbouwd en gemotiveerd zijn. Daarnaast kunnen we ook niet rond het feit dat ons mentaal welzijn zwaar onder druk staat. Onze jongeren geven al twee jaar het beste van zichzelf en zijn voorzichtig om kwetsbaren te beschermen. En nu zouden zij de dupe zijn van dat systeem? Ongeacht het resultaat van het advies verdienen reisorganisaties, jongeren en gezinnen meer zekerheid. Ook de vaccinatiecentra willen zich zo snel mogelijk kunnen voorbereiden en organiseren.'

Vlaams minister van Welzijn Wouter Beke gaf in zijn antwoord gehoor aan de oproep van parlementslid Saeys: 'Ik deel uw bezorgdheid. Ik heb die vorige week én vanmorgen nogmaals meegegeven op de interministeriële conferentie (IMC). Mijn voorstel is om met een 'informed consent' te werken. Daarom heb ik onze experten een heel concrete vraag voorgelegd: moeten we het ook aanbevelen, kunnen we het niet alleen aanbieden? Dan kunnen jongeren zelf, op een verstandige manier, de keuze maken. Tegen het weekend wil ik daar advies over. Mijn collega-ministers van Volksgezondheid zijn me daarin gevolgd. Zo moeten we niet nodeloos lang wachten op een advies van het EMA.'

Het liberale parlementslid verwelkomde het antwoord van de minister: 'Ik hoop alvast dat die boostervaccins nog voor de krokusvakantie kunnen worden aangeboden aan onze jongeren. Maar het echte probleem bevindt zich op Europees niveau. Daar moet verandering in komen. Het kan echt niet dat iedere lidstaat eigen beslissingen kan nemen die implicaties hebben voor mensen uit andere landen.'