Parlementslid Maurits Vande Reyde vraagt zich af of nieuwe stralingsnormen voldoende zijn om het 5G-netwerk uit te rollen

5G is de nieuwste technologie voor supersnelle mobiele data en mobiel internet. Het is enorm belangrijk voor Vlaanderen. Dat zei Maurits Vande Reyde, Vlaams Parlementslid voor Open Vld, tijdens de plenaire vergadering. “We kunnen er niet alleen sneller mee netflixen, we kunnen het vooral gebruiken voor allerlei toepassingen die we vandaag nog niet kennen of zelfs niet kunnen bedenken. Maar in België lopen we achter. Gelukkig kwam Vlaanderen vorige week als eerste gewest van het land met nieuwe stralingsnormen. De vraag is of die voldoende zullen zijn om 5G op een doeltreffende en grootschalige manier uit te rollen. Waarom gebruiken we de internationaal gangbare norm niet? Die hanteren ze in andere Europese landen ook en ligt toch vier keer hoger”, aldus Vande Reyde.

5G is de grootste revolutie sinds supersnel breedbandinternet. Het is dan ook erg belangrijk voor Vlaanderen, van de economische relance, havens, medische wereld, tot en met transport en mobiliteit. De mogelijkheden zijn eindeloos. Vlaams Parlementslid Maurits Vande Reyde vraagt nu aan minister Demir om verder werk te maken van het 5G-netwerk. “Iedereen weet dat we in België een achterstand hebben opgelopen. Zo zijn de veilingen bijvoorbeeld nog altijd niet begonnen terwijl deze in andere landen al zijn afgerond. Ook op het gebied van stralingsnormen kampten we tot vorige week met een probleem. Maar amper drie weken nadat ik vroeg om dit aan te passen, kwam de Vlaamse Regering met een oplossing en paste ze de stralingsnormen aan. Deze zouden nu 5G-proof moeten zijn en klaar om 5G-netwerken op grote schaal uit te rollen. Dat is een zeer goede zaak waar we in Vlaanderen echt nood aan hadden”, zegt Vande Reyde.

Minister Demir plaatste de norm op 20,6 volt per meter. Dat was al zo en blijft dus gewoon behouden. Daarnaast voerde de minister een nieuw systeem in waarbij de bijkomende normen per zendantenne worden vervangen door een gemeenschappelijke norm per operator. Alle antennes van dezelfde operator mogen dan maximaal twintig procent van de cumulatieve blootstellingsnorm halen. Kortom: het is een hybride systeem.

Parlementslid Vande Reyde: “Mijn zorg is of de nieuwe stralingsnormen voldoende zullen zijn om 5G op een doeltreffende en grootschalige manier uit te rollen. Verschillende experten vinden dat we de internationaal gangbare norm moeten volgen. Die gebruiken ze in andere landen zoals Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Nederland ook en ligt toch vier keer hoger. In Japan en de Verenigde Staten ligt de gebruikte norm zelfs nog veel hoger. Ik denk dat het nodig is om in het verdere traject te onderzoeken of de nieuwe stralingsnormen op termijn soepeler moeten worden gemaakt. Meerdere experten zeggen namelijk dat de norm snel verzadigd is wanneer objecten zoals bijvoorbeeld huizen in de weg staan.”

Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir gaf in haar antwoord deels gehoor aan de bezorgdheid van parlementslid Vande Reyde: “Ik begrijp u. Maar de studie is uitgevoerd door imec; een zeer gerenommeerde instelling waarop we mogen vertrouwen. Als zij zeggen dat dit volstaat, dat dit goed is en dat zij voorstellen om het op deze manier te doen, laten we het dan ook zo uitvoeren. Mocht er in de toekomst nood zijn aan bijsturingen en verdere stappen, dan zullen we dat doen zonder te treuzelen.”

Het liberale parlementslid stond tijdens zijn uiteenzetting ook stil bij de frequentieveilingen. “De nieuwe adviezen komen er eind juni aan. Als die er zijn, moeten we onmiddellijk starten met de frequentieveilingen. Anders worden we echt wel het Bokrijk van Europa. En met alle respect voor Bokrijk, maar als we het hebben over 5G-verbindingen is dat geen compliment”, besluit Vande Reyde.