Parlementslid Mercedes Van Volcem wil oplossing voor stadiondossier Brugge

Deze week kwam aan het licht dat een recent arrest van de Raad van State het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan (GRUP) voor het stadiondossier in Brugge vernietigt. Als gevolg komt de bouw van niet enkel het voetbalstadion, maar ook de geplande bedrijventerreinen in het gedrang. Mercedes Van Volcem, Vlaams Parlementslid voor Open Vld, vroeg zich tijdens de plenaire vergadering af hoe bevoegd minister Demir dit gaat aanpakken: “Brugge is in diepe rouw, want het lijkt erop dat de bouw van het nieuwe voetbalstadion voor onze twee voetbalclubs: Club Brugge en Cercle Brugge, nog meer vertraging zal oplopen. De zone aan de Blankenbergsesteenweg zou de toekomst van Brugge moeten symboliseren met een nieuw stadion en bedrijventerreinen. Een snelle juridische herneming van het vernietigde deelgebied zou onze stad opnieuw zuurstof geven.”

Enkele dagen geleden berichtte de media dat een nieuw arrest van de Raad van State een deelgebied, met onder andere een nieuw voetbalstadion maar ook bedrijventerreinen, van het GRUP ‘Afbakening regionaalstedelijk gebied Brugge’ vernietigt. Dit dossier sleept al veertien jaar aan en in Brugge sloeg deze beslissing dan ook in als een bom.

Vlaams Parlementslid Mercedes Van Volcem vraagt nu aan minister Demir om al het mogelijke te doen voor een juridische herneming van dit vernietigde deelgebied, en dit op korte termijn. “Brugge is altijd een toeristische, vrolijke stad, maar vandaag zijn we in diepe rouw. Onze twee voetbalclubs in eerste klasse: Club Brugge en Cercle Brugge, elk met vele tienduizenden supporters, zien de plannen voor hun nieuw voetbalstadion in rook opgaan. Voetbal is emotie en in deze hele moeilijke coronatijden zou de zone aan de Blankenbergsesteenweg, die ontsloten is via de N31, de toekomst van Brugge moeten symboliseren. Het idee was om daar een nieuw stadion en bedrijventerreinen te bouwen”, zegt Van Volcem. “Er is nood aan niet minder dan 255 hectare aan bijkomende bedrijventerreinen in de Brugse regio. Op vandaag is er geen enkele hectare meer vrij die nog kan worden aangesneden. Jonge mensen die vandaag in Gent afstuderen, blijven daar wonen, deels doordat er in Brugge geen ondernemingen meer opstarten en geen nieuwe vestigingen meer mogelijk zijn. Dit dossier gaat over de toekomst van Brugge. Het belang hiervan kan dan ook niet genoeg benadrukt worden.”

Vlaams minister van Ruimtelijke Ordening Zuhal Demir gaf in haar antwoord gehoor aan de oproep van parlementslid Van Volcem: “Ik betreur deze beslissing en zal dan ook heel snel – ik hoop deze week nog – samenzitten met de stad en beide clubs. Zo kan iedereen duidelijk aangeven wat hij wil en kunnen we samen bekijken welke oplossing mogelijk is. Een remediëring van het GRUP, bijvoorbeeld door een gewijzigde vorm qua parkings – kleinere parkings of iets anders – is een optie. Vanaf vandaag gerekend hebben we daar nog acht dagen de tijd voor. Het zal dus snel moeten gaan, maar ik vind het belangrijk dat we een signaal geven; niet alleen aan de voetbalsupporters maar aan heel Vlaanderen.”