Parlementslid Tom Ongena: “Horeca-actieplan goed opvolgen en snel bijsturen indien nodig”

Na het overlegcomité van afgelopen vrijdag weten we met zekerheid dat de terrassen van de horeca op zaterdag 8 mei mogen opengaan. Tom Ongena, Vlaams Parlementslid voor Open Vld, reageert zoals velen verheugd op dit nieuws. “Daarnaast hoop ik op een snelle volledige horeca-heropening. Ook de sector zelf staat te popelen om weer aan de slag te gaan. Tegelijkertijd vrezen vele ondernemers onvoldoende helpende handen. Er is dan ook een actieplan. Want als te weinig mensen naar hun oude liefde terugkeren, dan moeten we andere mensen overtuigen om in de horeca hun nieuwe liefde te vinden”, zegt Tom Ongena.

De horecasector heeft erg moeilijke maanden achter de rug. Gelukkig kon ze daarbij rekenen op veel steun; onder andere van de Vlaamse Regering maar ook van het federale niveau. Ook wanneer de terrassen open mogen zal de sector nog van steun worden voorzien. Zo is er de beslissing van de federale regering om de btw te verlagen. Ook werd er een soepele regeling voor jobstudenten uitgewerkt. Stuk voor stuk zijn dit belangrijke maatregelen voor onze horecasector.

Vlaams Parlementslid Tom Ongena verheugt zich – net als de sector zelf – op de horeca-heropening. “Het is wel zo dat veel horecamensen die klaarstaan om uit de startblokken te schieten, vrezen dat ze te weinig helpende handen gaan hebben. Het zou natuurlijk enorm zuur zijn moesten ondernemers daardoor hun zaak gesloten houden op een moment dat ze hun deuren eigenlijk weer mogen openen. Hun bezorgdheid is gelukkig niet in dovemansoren gevallen. Ik ben erg tevreden dat minister Crevits vorige week aankondigde dat er een actieplan Horeca zou komen, waarmee de Vlaamse Regering samen met VDAB en tal van andere organisaties aan de slag zou gaan. We moeten dit plan wel goed opvolgen en snel bijsturen indien nodig”, aldus Ongena.

De horecasector rekent ook sterk op gelegenheidswerkers, flexi-jobbers en jobstudenten. “Het zijn net deze mensen die het de voorbije maanden erg moeilijk hadden. Werken in de horeca zorgt voor velen van hen voor een extra inkomen dat ze nodig hebben om op het einde van de maand rond te komen. Zij zijn misschien op zoek gegaan naar een andere job. Het kan nuttig zijn om specifiek voor die groep een actie of promotiecampagne op poten te zetten. Op het ogenblik dat de horeca dan helemaal heropent kan dit een belangrijke hulp zijn”, zegt Ongena.

Vlaams minister van Werk Hilde Crevits gaf in haar antwoord meer uitleg over het actieplan Horeca: “We voorzien modules voor mensen die tijdelijk werkloos zijn geweest en straks opnieuw kunnen werken, om nieuwe vaardigheden aan te leren of om een aantal vaardigheden weer op te frissen. Daarnaast screenen de uitzendkantoren volop om mensen die interimarbeid willen doen, naar de horeca toe te leiden. We zetten in op tijdelijke werkervaring en horecastages. Ook gaan we investeren in het aantrekkelijk maken van de individuele beroepsopleiding (IBO) in de horeca. Dat is nog geen denderend succes, terwijl veel mensen net daar een goede opleiding kunnen krijgen. Op langere termijn wil ik met een horecabus op pad gaan om mensen naar de sector te halen en op te leiden.”

Tom Ongena was blij te vernemen dat er een structurele aanpak is van de knelpuntvacatures: “De horecasector heeft daar al lang mee te kampen en de verwachting leeft dat hun aantal nog zal toenemen na deze coronacrisis.”