Pillen: “Duidelijkheid over Brexit essentieel voor visserij, bedrijven & werknemers”

De Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk hebben nog steeds geen akkoord kunnen sluiten over hun toekomstige relatie. De deadline van 31 december 2020 komt steeds dichterbij en de onderhandelingen lopen voorlopig nog tot deze zondag. “De Britse ‘take back control’ is volledig ‘out of control’ aan het gaan. Na 4,5 jaar dringt de tijd nu echt. Duidelijkheid is nodig: voor onze vissers, onze bedrijven, onze diensten en voor de duizenden betrokken werknemers!”, stelt Kamerlid Jasper Pillen in een actuele vraag aan minister van Buitenlandse Zaken Wilmes.

Ook na het diner woensdagavond in Brussel tussen de Britse Premier Johnson en Commissievoorzitter Von Der Leyen blijkt het water nog diep te zijn tussen beide partijen over hun toekomstige relatie en over de visserij. “De onzekerheid weegt op onze bedrijven, op onze visserijsector, op onze transporteurs, op onze havens; in het bijzonder de havens die een goede band hebben met de UK. Ik denk hierbij in het bijzonder aan de haven van Zeebrugge”, zegt Pillen.

De Europese Unie heeft aangekondigd dat een aantal unilaterale noodmaatregelen inzake luchtvaart, wegvervoer en visserij zullen genomen worden (als vangnet) in geval van een no-deal op voorwaarde van reciprociteit. “Het is zeer positief dat de EU een no-deal voorbereidt, meer bepaald voor onze vissers die zeer zwaar getroffen zouden worden door een no-deal. Wat de toekomst ook zal brengen, het is goed dat die onzekere toekomst met een grote economische impact voor ons land wordt voorbereid. Duidelijkheid op korte termijn is noodzakelijk”, aldus Pillen.