Polarisering of een pleidooi om de luchthaven te verplaatsen niet aan de orde

“De nationale luchthaven is een economische groeipool en een toegangspoort tot België en Europa en moet dat blijven. In het belang van alle Belgen verdient het debat over de uitbreiding van de luchthaven ernst, oplossingsbereidheid en sereniteit. Alleen door aan tafel te gaan en te spreken over een eerlijke verdeling van lusten en lasten, krijgen we dit probleem opgelost. Polarisering en profilering dragen daar niet aan bij,” reageert voorzitter Gwendolyn Rutten. De nationale luchthaven zorgt voor jobs in heel België, in Vlaanderen én in Brussel.

Open Vld schaart zich achter de oproep van premier Charles Michel om over partij- en regiogrenzen heen samen te zitten en een oplossing te zoeken. “Die oplossing zal van iedereen goede wil vragen, en betekent dat we de lasten en lusten eerlijk moeten verdelen,” zegt voorzitter Gwendolyn Rutten. Zowel vanuit Vlaanderen, Vlaams-Brabant, Brussel, federaal en op alle lokale niveaus werkt Open Vld mee aan een oplossingsgerichte aanpak. Polarisering of een pleidooi om de luchthaven te verplaatsen horen daar niet bij. Open Vld distantieert zich dan ook van de individuele uitspraken van Brusselaar Guy Vanhengel.