Provinciaal bestuur Open Vld Oost-Vlaanderen keurt lijsten goed

Open Vld-lijsttrekkers Alexander De Croo (Kamer) en Carina Van Cauter (Vlaams Parlement) legden zondagavond in Deinze hun kandidatenlijsten voor aan het provinciaal bestuur van Open Vld Oost-Vlaanderen. De lijsten werden met unanimiteit onder álle aanwezigen goedgekeurd. Tot 18 maart is het woord nu aan de leden. De kick-off van de Oost-Vlaamse campagne met de voorstelling van alle kandidaten gaat door op 23 maart in Gent.

Kamerlijst

Op de Kamerlijst gaat Open Vld voor de inmiddels gevestigde waarden: Kamerleden Katja Gabriëls uit Berlare en Egbert Lachaert (Merelbeke) nemen de plaatsen twee en drie in, voor Veli Yüksel die vanop plaats vier de liberalen mee aan een extra zetel wil helpen. Gents burgemeester Mathias De Clercq duwt de lijst. Met Robby De Caluwé (Moerbeke) en Tanja De Jonge (Ninove) als eerste en tweede opvolger, telt de lijst nog twee sterke liberale burgemeesters. Uittredend Kamerlid Ine Somers ten slotte, duwt de lijst bij de opvolgers. Andere opvallende sterke vrouwen op de lijst van vice-eerste minister Alexander De Croo zijn Caroline De Padt (Geraardsbergen), Eveline Hoste (ex-Miss Belgian Beauty, Destelbergen) en Mieke Bouve (Gent). Tot slot telt de lijst niet minder dan 8 jongeren onder de 35 jaar. De ambitie is duidelijk: de liberalen gaan in de blauwste provincie van het land voor 5 zetels.

Vlaamse lijst

Een bijzonder trotse lijsttrekker Carina Van Cauter pakt op haar beurt uit met enkele opvallende nieuwe namen en ondernemers die haar lijst ondersteunen. In de top vier staan respectievelijk uittredend Vlaams parlementslid Jean-Jacques De Gucht (Aalst), Gents fractieleider Stephanie D’Hose en Kenneth Taylor, burgemeester van Wichelen en provincieraadslid. Ongetwijfeld de opvallendste naam in de top 5 is die van Stefaan De Winter. De Gentse creatieve duizendpoot van “Die Verdammte Spielerei” uit zich zo voor het eerst publiekelijk als liberaal. Minister van Staat Herman De Croo duwt de Vlaamse lijst, met in zijn kielzog uittredend Vlaams parlementslid Freya Saeys als eerste opvolger en kersvers burgemeester van Maldegem Bart Van Hulle als tweede opvolger. Opvallend is ook het rijtje ondernemers dat de lijst van Van Cauter steunt: Frans Penne (Penne NV, Aalst), Marleen De Tant (Allgro bvba, Sint-Lievens-Houtem), Frank De Palmenaer (ABO Group NV, Gent) en Marnix Van de Gehuchte (Incozina vzw, Sint-Martens-Latem). Andere bekende namen op de lijst zijn acteurs Guillaume Devos (Ronse) en Marijn Devalck (Brakel), nationaal MTB-bondscoach en ex-wereldkampioen Filip Meirhaeghe (Maarkedal) en Marian De Clercq (Sint-Martens-Latem). Ook op de Vlaamse lijst prijken er ten slotte tien jongeren onder de 35 jaar. “Met dit ijzersterk team van echte doeners, moet het onze ambitie zijn om een 6e zetel te veroveren,” aldus