Reactie Open Vld op overlijden van minister van Staat Andries Kinsbergen

Andries Kinsbergen werd in 1967 gouverneur van Antwerpen en bleef dat 27 jaar lang. Hij werd opgevolgd door Camille Paulus in 1993. In zijn afscheidsrede zei Kinsbergen toen dat het “een groot voorrecht was geweest in die functie een kwarteeuw te mogen meemaken”. Datzelfde jaar nog werd hem voor zijn verdiensten de titel van Minister van Staat toegekend.

Echte politieke mandaten heeft Kinsbergen nooit opgenomen. Wel zette hij zich met tomeloze energie in voor de “groeipool” Antwerpen en bekleedde hij tal van functies waarin hij zich kon uitleven in deze passie voor economische dossiers. Zo is hij voorzitter geweest van de Economische Raad voor Vlaanderen – de voorloper van de SERV. Hij werd later ook voorzitter van de Koning Boudewijnstichting.

“De tweede helft van de 20ste eeuw was er een van ongeziene groei en vooruitgang voor Antwerpen. Mensen als Andries Kinsbergen hebben daar een sleutelrol in gespeeld: een groot mens die grote doelen hielp verwezenlijken door te blijven dromen. Een voorbeeld voor alle liberalen”, besluit Gwendolyn Rutten.

Kinsbergen werd 89 jaar. Hij krijgt op zaterdag 2 juli een staatsbegrafenis.