Voorzitter Egbert Lachaert aanvaardt opdracht van de koning

Voorzitter Egbert Lachaert wil de opdracht die hij van de koning kreeg in alle discretie uitvoeren. Hij start zijn opdracht niet met één piste voor ogen. Het is de bedoeling opnieuw de verschillende partijen uit te nodig en met een open vizier van start te gaan.

Na het ontslag van N-VA-voorzitter Bart De Wever en PS-voorzitter Paul Magnette, stuurde koning Filip dinsdag Open Vld-voorzitter Egbert Lachaert het veld in. Bedoeling is dat hij binnen tien dagen een eerste verslag uitbrengt op het Paleis.
“Het land bevindt zich in een van de grootste crisissen sinds de Tweede Wereldoorlog”, reageert Lachaert na zijn benoeming. “Er is nood aan een sterke regering, met een breed draagvlak en een evenwichtig beleid. In moeilijke tijden moet de politiek haar meningsverschillen overstijgen. We hebben nog enkele weken om een volwaardige regering te maken, ten dienste van de bevolking. Deze opdracht zal in alle discretie uitgevoerd worden, om zo het nodige vertrouwen tussen partijen tot stand te brengen.”