“Receptenboek voor Stad/Gemeente van de Toekomst” op Stedendag in Kortrijk

Voorzitter Gwendolyn Rutten vroeg twee jaar geleden, n.a.v. de Stedendag in Mechelen, Burgemeester Bart Somers om na te denken over Stedelijkheid, hij schreef er het boek "Steden maken het verschil" over. Dit jaar was Vincent Van Quickenborne aan de beurt. Het boekje dat hij samenstelde, bevat 10 recepten voor een bloeiende stads/gemeentekern, gevat in frisse, bruikbare ideeën en gebaseerd op lokale expertise. De burgemeester van Kortrijk doorkruiste Vlaanderen met een Tour van workshops barstensvol tips & tricks voor de lokale mandatarissen. Al die workshops mondden uit in inspirerend receptenboek. Mandatarissen kunnen die nu aanvullen vanuit lokale expertise. U vindt hieronder het receptenboek.

Traject “Stad/Gemeente van de Toekomst”

De Stedendag is het eindpunt van een traject dat in maart werd afgetrapt. Er gingen theoretische debatlunches en provinciale workshops voor lokale mandatarissen en bestuursleden aan vooraf.

• Maart ‘15: Karel Van Eetvelt, gedelegeerd bestuurd van UNIZO, beet de spits af met een debatlunch over de toekomst van retail in steden en gemeenten.
  • April ’15: Marketing- en retail professor Cor Molenaar stelde in een tweede debatlunch de klassiek winkelstraat in vraag en gaf zijn visie op recente veranderingen in de retailsector.
  • Mei-September ’15: Open Vld ging op Tour lang alle provincies. VIncent Van Quickenborne doorkruiste zo Vlaanderen met succesrecepten voor steden en gemeenten en workshops barstensvol tips & tricks voor lokale mandatarissen.
  • 19 september ’15: Stedendag in Kortrijk.

Deze Stedendag in Kortrijk was de tweede editie. De eerste editie vond plaats in Mechelen in september ’13.

Hier vindt u het receptenboek.