Recordjaar voor Belgische start-ups

Het gaat goed, maar we zijn er nog niet

Het gaat dus goed, maar we zijn er nog lang niet. 277 miljoen euro mag dan veel lijken, het is maar een kwart van bijvoorbeeld een financieringsronde in Silicon Valley.

Volgens professor Omar Mohout van de Antwerp Management School zijn er meer investeringsfondsen nodig, als België echt potten wil breken. Ook de man in de straat moet overtuigd worden om in start-ups te investeren.

Slapend kapitaal tot leven wekken

Momenteel staat er zo’n 260 miljard op spaarboekjes geparkeerd. Wat ook een recordbedrag is. Elke maand komt daar meer bij, en dat ondanks de lage rente.

Er is dus nood aan een omslag. Ons land heeft nood aan meer economische groei, aan meer jobs. Daarvoor heb je investeringen nodig. Laat ons daarom eens nadenken over hoe we ervoor kunnen zorgen dat het spaargeld vloeit naar jonge mensen die starten, naar startende kmo’s die nieuwe jobs creëren. Daarom pleitten we in oktober bij de begrotingsbesprekingen al voor een nieuwe wet Cooreman-De Clercq. Die moet mensen stimuleren om hun spaargeld in de economie te investeren.

Vrijheid

Een win-win situatie voor de start-ups en de mensen die investeren. Als je mensen vrijheid geeft om hun dromen waar te maken, te werken, te ondernemen, gebeuren er mooie dingen.