Robby De Caluwé pleit voor nationaal actieplan tegen slaapmiddelengebruik

1 op de 10 Belgen kan de slaap niet vatten zonder pilletje. Er wordt 400 miljoen euro per jaar aan slaapmedicatie uitgegeven. Dat simpel slaappilletje lijkt onschuldig, maar is het niet. Het werkt verslavend, het leidt tot geheugenstoornissen, gebruikers vormen een gevaar in het verkeer. “Dat veel, teveel, Belgen slaapmiddelen op voorschrift slikken, dat weten we al langer. Een vrij nieuw fenomeen zijn de slaapmiddelen die vrij verkrijgbaar zijn en die mensen dus kunnen kopen en gebruiken zonder enig medisch advies”, zo zei federaal parlementslid Robby De Caluwé tijdens het vragenuur in de Kamer.

Fabrikanten zetten de vrij te verkrijgen pillen in de markt als onschuldige voedingssupplementen waarbij geen gewenning optreedt en voeren actief promotie door reclamefilmpjes te lanceren waar de vrolijke schaapjes je om de oren vliegen. “Ze spiegelen een makkelijke en snelle oplossing voor en lanceren sympathiek ogende reclamefilmpjes. Met succes want de verkoop stijgt jaar na jaar. Vorig jaar ging het om maar liefs 1,3 miljoen doosjes”, aldus de Caluwé die Minister Vandenbroucke heeft opgeroepen om met een actieplan te komen en het nodige te doen om het gebruik van slaapmiddelen te doen afnemen. “Ik ben blij met het voornemen van de minister om werk te maken van maatregelen. We moeten deze problematiek met zijn allen ernstig nemen en ons niet in slaap laten wiegen door de farmaceutische sector”, zo besloot De Caluwé.