Robby De Caluwé

Moerbeke

Ondernemer, oprichter van HR-bedrijf PAYROLLbuilders

Expertise

Ethische thema's waaronder euthanasie en draagmoederschap; gezondheid, LGBTQ+, gelijke kansen en COVID-19.

Voorzitter van de Bijzondere commissie belast met het onderzoek naar de aanpak van de COVID-19-epidemie door België

Lid van de Commissie voor Gezondheid en Gelijke Kansen

Lid van de Commissie voor Naturalisaties

Lid van de Controlecommissie betreffende de Verkiezingsuitgaven en de Boekhouding van de politieke partijen

Lid van de Werkgroep politieke partijen

Lid van het Adviescomité voor wetenschappelijke en technologische vraagstukken

In 2012 kreeg jonge lijsttrekker Robby De Caluwé in de Wase gemeente Moerbeke het vertrouwen van de kiezer. Maar liefst de helft van de inwoners stemden toen op de liberalen, goed voor een absolute meerderheid. Het levert de gemeente vandaag titel van de meeste liberale gemeente van Vlaanderen op. Het was geen eenmalig succes want ook in 2018 kon Robby dankzij zijn liberaal project nog meer kiezers voor zich winnen.

Robby De Caluwé is al 8 jaar fiere burgemeester van alle Moerbekenaren. “Zeg maar Robby” horen de inwoners hem vaak zeggen, waarmee hij aantoont dat hij tussen de mensen staat en elk probleem van iedere burger ter harte wil nemen. De afgelopen jaren realiseerde hij onder meer de afbouw van de gemeentelijke schulden met 30% en zorgde hij mee voor een nagelnieuw schoolgebouw met CO2-meters voor de gemeentelijke basisschool.

De liberale waarden van betrokkenheid, vooruitgang en kansen in zijn gemeente, wil Robby voor alle Belgen realiseren. In 2019 kreeg Robby het vertrouwen van de Oost-Vlaamse kiezer om hen te vertegenwoordigen in de Kamer van Volksvertegenwoordigers. Robby is geen roeper of tafelspringer in het parlement, hij houdt niet van het dramatische karakter of de sloganeske politiek zonder inhoud. Daarentegen is Robby een echte dossiervreter en harde werker. Authenticiteit, betrouwbaarheid en rechtvaardigheid draagt hij hoog in het vaandel.

Over de partijgrenzen heen tracht hij andere politici te overtuigen. Met succes. Zo werd op zijn initiatief de wilsverklaring euthanasie onbeperkt geldig in tijd, zorgde hij ervoor dat ex-kankerpatienten vanaf volgend jaar opnieuw een verzekering gewaarborgd inkomen zullen kunnen afsluiten en wordt het zorg- en verpleegkundigen statuut verbeterd. Als lid van de Kamercommissie Gezondheid drukte hij het afgelopen anderhalf jaar stevig op de coronacrisis. Voorts wil hij zich blijven inzetten voor Gelijke Kansen voor iedereen, onder meer wil hij draagmoederschap wettelijk mogelijk maken voor (holebi)koppels en wil hij de discriminatie tegengaan. Naast de inzet voor de Volksgezondheid en de LGBTQI-gemeenschap richt hij zich op deethische dossiers waarbij hij euthanasie voor mensen met vergevorderde dementie mogelijk wil maken.

Robby heeft een enorme drijfveer en ondernemingszin. Na zijn studie Bedrijfsmanagement, optie Marketing aan de Hogeschool Gent, heeft hij een groot ondernemersnetwerk opgebouwd en zijn eigen Human Resources bedrijf opgericht. Maar bovenal is Robby in de eerste plaatsfiere papavan twee tieners Yasmine en Siemen en echtgenoot van Karin.