Samenwerking brengt overkapping Antwerpse ring en oplossing files stap dichterbij

De vandaag aangekondigde samenwerking tussen de actiegroepen, de door de Vlaamse regering aangestelde overkappings-intendant en de regerng zelf is een belangrijke stap vooruit in het Antwerpse Oostwerweeldossier.“Een goed jaar geleden werd de vraag van Open Vld voor de aanstelling van een intendant nog met de nodige argwaan onthaald. Vandaag heeft hij het dossier open kunnen breken. Niets dan lof voor Alexander D’Hooghe. Hij heeft de verschillende partijen achter één aanpak gekregen en dat is een belangrijke stap vooruit,” zegt Vlaams Volksvertegenwoordiger Willem-Frederik Schiltz.

Draagvlak nodig

"Het is een goede zaak voor Antwerpen dat de patstelling doorbroken is. Beslissingen over grote infrastructuurwerken hebben een draagvlak nodig. We hebben als partij ook altijd geloofd dat samenwerking mogelijk en nodig was. Stilstand kunnen we ons niet meer veroorloven. We hebben nu een belangrijke basis om de sluiting van de ring en de overkapping uit te werken, in het belang van de Antwerpenaren, onze ondernemers en de haven,” aldus staatssecretaris en Antwerpenaar Philippe De Backer.

Antwerps Open Vld-schepen Claude Marinower en Antwerps kopstuk Annemie Turtelboom sluiten zich daarbij aan. "Deze samenwerking is de beste garantie voor een snelle oplossing en een breed draagvlak. De opening is er nu met de zuidelijke ring en tegelijkertijd wordt er verder gepraat over de noordelijke ring.”

Leefbaarheid en mobilteit gaan erop vooruit

De bijdrage die de actiegroepen hebben geleverd en de samenwerking die zij nu aangaan onder leiding van de intendant om ook verder onderzoek te doen naar gescheiden verkeersstromen en vereenvoudigde op-en afritten, zal de leefbaarheid en mobiliteit in de stad ten goede komen.