Sinds het uitbreken van de oorlog tussen Israël en Hamas lopen de militaire en geopolitieke spanningen in de regio hoog op. Zo vallen Houthi rebellen containerschepen aan in de Rode Zee. Ze ontwrichten zo de globale economie. “En dat heeft ook een impact op ons land. Volvo Cars Gent, de grootste industriële werkgever van Vlaanderen, heeft de productie 3 dagen moeten stilleggen wegens een gebrek aan onderdelen. Het is dan ook essentieel dat we onze veiligheid en economische belangen vrijwaren. Aan de kant blijven staan, is geen optie”, aldus Kamerlid Tim Vandenput tijdens het vragenuur in het federaal parlement.
De vaarroute via de Rode Zee is essentieel voor onze maritieme handel. Het is één van de belangrijkste verbindingen ter wereld. De 20.000 schepen die er jaarlijks passeren zijn goed voor 12% van de wereldhandel.
Vandenput: “Onze economie is er één van import en export. Wanneer een levensbelangrijke ader letterlijk onder vuur ligt en de grote rederijen hun schepen noodgedwongen moeten omleiden via Kaap de Goede Hoop heeft dat meteen grote gevolgen. Onze welvaart én veiligheid staan onder zware druk en we moeten daarnaar handelen.”
Er is een coalitie onder leiding van de VS tot stand gekomen om de veiligheid in de Rode Zee te herstellen en zo het handelsverkeer opnieuw te kunnen laten plaatsvinden. Ook de EU werkt aan een eigen missie om de scheepvaart te beschermen door oorlogsschepen te sturen. Voor Vandenput is het duidelijk: “Ons land moet zijn steentje bijdragen bij de inspanningen om de Rode Zee opnieuw veilig te maken, we kunnen niet alles overlaten aan andere landen. De Marine is er klaar voor, ik kijk uit naar de beslissing van federale regering morgen.”