Onze scholen kampen met een groot lerarentekort. Het resultaat: weken geen wiskunde, zelfstudie in plaats van Franse les, praktijkvakken die worden overgeslagen... Dit komt bovenop de onderwijskwaliteit die al jaren achteruit gaat. Dit is niet alleen een probleem voor onze kinderen, maar ons allemaal. Want alleen met onderwijs van topkwaliteit kunnen we onze welvaart in Vlaanderen behouden.

Om het tij te keren, willen wij een nieuw schoolpact sluiten met alle partijen, scholenkoepels, vakbonden… Alleen door samen te werken, verantwoordelijkheid te nemen en taboes te doorbreken kunnen we dit oplossen. Het doel: terug meer leerkrachten voor de klas krijgen, ons onderwijs weer wereldtop maken, en bovenal de toekomstkansen van onze kinderen en samenleving veilig te stellen.

Onze voorstellen kan je hier lezen, in het opiniestuk van Vlaams parlementsleden Gwendolyn Rutten en Jean-Jacques De Gucht. Lees het volledige plan hier!

We willen ook graag jouw mening kennen, zodat we hier mee aan de slag kunnen in ons werk. Gaat jouw kind terug naar school? Of sta jij zelf voor de klas?

Vul de korte enquêtes in!

Open Vld

Melsensstraat 34 B-1000 Brussel | +32 2 549 00 20 | [email protected]