Slechts twee derde van de politiezones hebben een referentiepersoon betreffende discriminatie en haatmisdrijven

Slechts 125 van de 185 politiezones of 68 procent hebben een referentiepersoon betreffende discriminatie en haatmisdrijven in dienst. Dat blijkt uit cijfers die Federaal parlementslid Robby De Caluwé (Open Vld) bij de Minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden (CD&V) opvroeg. Robby De Caluwé: “Elke politiezone zou een referentiepersoon moeten hebben, opdat alle politiezones slachtoffers op een professionele manier kunnen opvangen en dit soort misdrijven ernstig en professioneel kunnen opvolgen.”

Federaal parlementslid voor Open Vld Robby De Caluwé ging er op door tijdens het vragenuurtje en riep minister Verlinden, in de marge van de internationale dag tegen homofobie eerder deze week, op om ervoor te zorgen dat alle politiezones, zoals de wet het voorschrift, over een referentiepersoon beschikken. “Mensen die slachtoffer worden van discriminatie of haatmisdrijven, alleen omwille van het feit dat ze zijn wie ze zijn, dat is iets wat wij als liberalen nooit zullen aanvaarden. Slachtoffers hebben recht op adequate steun en zeker tijdens de eerste momenten bij de aangifte van dergelijk misdrijf. Een referentiepersoon specifiek opgeleid en dan ook het best geplaatst om slachtoffers op te vangen.”

Minister Verlinden heeft aangegeven dat het absoluut de bedoeling is dat elke politiezone beschikt over een referentiepersoon en dat hier volop aan wordt gewerkt. Ze stipte verder nog aan dat diversiteit voor de politie een prioriteit is, wat zich ook weerspiegelt in de rekrutering.

“We zullen dit vanuit onze fractie blijven opvolgen omdat het dermate essentieel is voor slachtoffers dat ze goed worden geholpen. We moeten als samenleving een signaal geven: in ons land moet iedereen vrij zijn om zichzelf te kunnen zijn” aldus nog De Caluwé.