Sta overmacht toe aan landbouwers die lijden onder droogte”

Vlaams Volksvertegenwoordiger en lid van de commissie Landbouw Francesco Vanderjeugd vraagt in een open brief aan de groenten- en aardappelverwerkende sector om overmacht toe te staan aan landbouwers die wegens de droogte de contractueel bedongen hoeveelheden niet kunnen leveren. “Net als in 1976 roep ik u op om de landbouwers overmacht te laten inroepen en hen te ontzien,” schrijft Vanderjeugd in zijn brief aan de voorzitters van sectorfederaties Vegebe en Belgapom.

Lees hieronder de volledige brief:

Geachte Vegebe-voorzitter Haspeslagh
Geachte Belgapom-voorzitter Seru

Elke sector die gelinkt is aan wat in Vlaanderen op het land staat, zit met de handen in het haar. De aanhoudende droogte grijpt onze landbouwers naar de keel terwijl hun oogsten verschroeien op het veld. Sommige teelten kunnen zelfs niet ingezaaid worden en dreigen dus ook een financiële kater te betekenen voor landbouwers.

Ook voor de groenten- en aardappelverwerkende industrie zijn het uitdagende tijden. Om aan voldoende groenten of aardappelen te geraken voor te verwerken en om aan contractuele verplichtingen te voldoen met de eindklanten, moeten uw federatieleden naar het buitenland kijken.

Toch, zoals zo vaak, is het de eerste en de kleinste in de schakel die het kwetsbaarste is; in dit geval de boer op het veld. In de ene hand heeft hij bv een verdorde aardappelplant vast, in de andere zijn contract met de verwerkende industrie: “Hoe kan ik ooit de vereiste hoeveelheden aanleveren als de helft van mijn oogst om zeep is?!”

De contractuele verplichtingen waar die boer aan moet voldoen kunnen hem nog meer in de financiële miserie duwen. Want wat staat in tal van landbouwers hun contract: wie te weinig aanlevert, zal dat financieel compenseren of het daarop volgende oogstjaar extra aanleveren… ongeacht de oorzaak. Na het natte jaar 2016 moeten bijvoorbeeld heel wat aardappeltelers al een extra inspanning doen dit jaar om contracten met de verwerkende industrie na te komen.

In het kader van een duurzaam landbouwmodel en een duurzame samenwerking tussen de verwerkende industrie en haar land- en tuinbouwers wil ik uw sector oproepen om net als in 1976 de landbouwers overmacht te laten inroepen en hen te ontzien van die harde maatregelen als zich een teeltbrede landbouwramp als deze voordoet.

De contracten bevatten steeds een clausule die stelt dat de verwerkende industrie niets moet afnemen van de boer in geval van overmacht. Is een gelijkaardige clausule – maar dan in het voordeel van de individuele landbouwer – op vandaag dan ook niet aan de orde?

U en uw federatieleden kunnen een solidair en krachtig signaal uitzenden naar de noodlijdende landbouwers. U kan hen geruststellen en laten voelen dat u één bent met de sector.

Hopende op uw begrip.

Met vriendelijke groeten,