Stephanie D'Hose

Mandaat
Senaatsvoorzitster, Vlaams parlementslid, Open Vld-fractieleider Gentse gemeenteraad

Gemeente
Gent

Politieke Wetenschappen @UGent

Cultuur

D'Hose groeide op in Roeselare, waar het bedrijf van haar ouders gevestigd was. Ze doorliep haar middelbare studies in het Bisschoppelijk Lyceum der Grauwe Zusters en studeerde af met een diploma Latijn-Moderne Talen. Later behaalde ze met grote onderscheiding een master in de politieke wetenschappen aan de Universiteit Gent.

Na haar studies politieke en sociale wetenschappen aan de Universiteit Gent begon Stephanie in 2004 te werken als politiek secretaris voor toenmalig viceminister-president Fientje Moerman. In 2006 werd ze medewerkster van de Gentse schepen van Haven en Innovatie, Sas van Rouveroij. Toen van Rouveroij in 2009 volksvertegenwoordiger werd in het Vlaams Parlement, werd D'Hose zijn medewerkster tot 2014. In augustus van datzelfde jaar maakte ze de overstap naar het kabinet van Vlaams minister van Cultuur, Media, Jeugd en Brussel, Sven Gatz, waar ze tot in 2019 adjunct-kabinetschef was.

D'Hose was van 2000 tot 2006 voorzitter van Jong VLD Roeselare, en van 2006 tot 2012 voorzitter van Jong VLD Gent. In 2012 groeide ze door naar Open Vld en werd verkozen tot gemeenteraadslid in Gent. Bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 werd ze herkozen, waarna ze aangesteld werd tot fractieleider.

Op 26 mei 2019 werd D'Hose verkozen als Vlaams Parlementslid voor Open Vld. Ze behaalde 13.055 voorkeurstemmen. Ook werd ze als deelstaatsenator afgevaardigd naar de Senaat.

Op 13 oktober 2020 werd ze verkozen tot voorzitster van de Senaat. Ze werd er de jongste voorzitter ooit én de vijfde vrouw om er de voorzittershamer te hanteren.