Toegankelijkheid is van essentieel belang in ontwerpopleidingen. Al vanaf de ontwikkelingsfase van een gebouw of een product moet er rekening gehouden worden met toegankelijkheid zodat zoveel mogelijk mensen er gebruik van kunnen maken. Vlaams minister van Gelijke Kansen Bart Somers zet sterk in op de ondersteuning van ‘Universal Design’ in alle Vlaamse architectuur- en ontwerpopleidingen. Somers maakt deze legislatuur een half miljoen euro vrij om studenten wegwijs te maken in het ontwerpen van toegankelijke gebouwen en producten. Vandaag nam een ervaringsdeskundige studente de minister op sleeptouw in hun nieuwe toegankelijke campus. Bart Somers: “We moeten alle drempels wegwerken zodat iedereen kan deelnemen aan onze samenleving. Toegankelijkheid moet de norm worden.”
Bij Universal Design hou je bij het ontwerpen van een product, gebouw of dienst al vanaf het prille begin rekening met een zo groot mogelijke toegankelijkheid voor iedereen. Om ervoor te zorgen dat iedereen volwaardig kan deelnemen aan onze samenleving, zet Vlaams minister Somers sterk in op Universal Design in architectuur en ontwerpopleidingen. Universal design is ook bekend als ‘Ontwerpen voor Iedereen’.
Vlaams minister van Gelijke Kansen, Bart Somers: “Meer dan 800.000 Vlamingen hebben een handicap. Velen van hen ervaren vandaag veel drempels in hun dagelijkse leven. Een drempel die te hoog is, een te smalle deur van het toilet, een gebouw zonder lift. Vandaag voldoet slechts 6% van de bouwplannen aan de toegankelijkheidsregels. Door onder andere in te zetten op Universal Design willen we toekomstige architecten en ontwerpers aanleren om hun ideeën om te zetten in toegankelijke ontwerpen. We starten bij de basis, zo wordt niemand uitgesloten.”
Universal Design in ontwerpopleidingen
Minister Somers voorziet deze legislatuur meer dan een half miljoen euro voor het Vlaams Agentschap Toegankelijkheid Inter die docenten in ontwerpopleidingen ondersteunen. Inter bereikte zo al meer dan 2000 studenten Architectuur en Ontwerp. “De studenten van vandaag zijn de ontwerpers van morgen. Sinds 2021 wordt Universal Design opgenomen in 14 opleidingen door 9 onderwijsinstellingen. Het gaat om bijna de helft (48 procent) van alle architectuur-en ontwerpopleidingen in Vlaanderen. Door Universal Design op te nemen in de ontwerpopleidingen garanderen we een toegankelijke toekomst.”, aldus Vlaams minister Somers. Op vraag van Somers lanceert Inter vandaag een uitgebreid online aanbod over Universal Design voor alle lesgevers en studenten van ontwerpopleidingen.
Op de website www.udesign.world vinden docenten en studenten vanaf vandaag een uitgebreid aanbod aan tools om Universal Design te ontdekken en te integreren in de opleiding. De website bevat een digitale toolbox met voorbeelden en tools uit binnen- en buitenland. Daarnaast kunnen studenten hun ontwerp ook voorleggen aan een netwerk van ervaringsdeskundigen om na te gaan welke uitdagingen er zijn voor personen met een handicap.
Yanou Krokos, net afgestudeerd als master Stedenbouw en Ruimtelijke Planning: “De perceptie dat toegankelijkheid alleen maar belangrijk is voor die ene rolstoelgebruiker of blinde persoon klopt niet meer. Universal design moet àlle aspecten van het leven aangenamer, bruikbaarder en toegankelijker maken voor iedereen. Ook binnen de universiteit Antwerpen streven ze meer en meer naar toegankelijk hoger onderwijs voor iedereen. Door Universal Design te integreren in alle aspecten van ontwerpopleidingen dragen de ontwerpers van morgen dit ook uit in hun professionele carrière.”
Universiteit Antwerpen
De lancering vond plaats in de toegankelijk gerenoveerde stadscampus van de Universiteit Antwerpen. De universiteit wordt sinds 2021 begeleid door Inter in het aanbieden van Universal Design in hun ontwerpopleidingen.
Kristof Vaes, docent productontwikkeling aan UAntwerpen: “In onze faculteit zetten we sterk in op een inclusieve samenleving. Binnen mijn opleidingsonderdeel ‘inclusief ontwerpen’ verkennen studenten hoe ze stigma-vrije en universele hulpmiddelen kunnen bedenken die ook sociaal en fysiek versterken. Via inleefsessies van Inter komt theorie dicht bij de praktijk en ondervinden ze de obstakels van mensen met een handicap aan den lijve, een echte eye-opener!”
Een waardevolle samenwerking, dat beaamt ook Wendy Metten, algemeen directeur van Inter: “Inter werkt al jaren samen met betrokken docenten van de hogescholen en universiteiten. Zij zijn onze grootste bondgenoten om toegankelijkheid structureel en op maat in te passen. Zo zetten we samen stappen voorwaarts en blijven we elkaar inspireren en boeien.”