Tekort aan vrachtwagenchauffeurs steeds groter in Vlaanderen

Na de Brexit kampt het Verenigd Koninkrijk met een ernstig tekort aan vrachtwagenchauffeurs, met alle gevolgen van dien. Maar ook onze werkgevers hebben het steeds moeilijker om die vacatures in te vullen. Jaar na jaar stijgt de vraag naar vrachtwagenchauffeurs. Waar er in heel 2017 nog 4.669 vacatures waren, steeg dat in 2019 al naar 5.504. Dat record dreigt dit jaar opnieuw te sneuvelen: in de eerste acht maanden van 2021 liep het tekort al op tot 4.821. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister van Werk Hilde Crevits op een vraag van Vlaams Parlementslid Tom Ongena (Open Vld). “Het is erg belangrijk dat VDAB actief inzet op het begeleiden van werkzoekenden naar opleidingen voor dit knelpuntberoep”, zegt Ongena. “Maar daar knelt het schoentje. Het aantal cursisten dat zo’n opleiding start, steeg de afgelopen jaren niet.”

Van januari tot en met augustus van dit jaar keken de Vlaamse werkgevers aan tegen een kleine 5.000 vacatures voor vrachtwagenchauffeur. Buiten een dip in coronajaar 2020, dikt dit aantal jaar na jaar aan. 2019 sloot nog af met een tekort van 5.504 vrachtwagenchauffeurs en dat record lijkt dit jaar weer te sneuvelen. “Wat opvalt is dat de vraag naar chauffeurs een pak hoger ligt in Oost-Vlaanderen. 2.316 van de in totaal 4.821 vacatures, of bijna één op de twee, werden dit jaar uitgeschreven in die provincie”, geeft Open Vld-parlementslid Tom Ongena mee. “Het is daar dat de krapte zich dus vooral voordoet. Ik roep VDAB in Oost-Vlaanderen dan ook op om hier een concreet actieplan rond uit te werken.”

Vraag stijgt, maar aantal cursisten trappelt ter plaatse

Een van de zaken die VDAB vandaag al aanbiedt zijn specifieke opleidingen tot vrachtwagenchauffeur. Deze zijn vooral gericht op werkzoekenden. Heel wat onder hen komen namelijk in aanmerking om een dergelijke opleiding te volgen en zo door te stromen naar een job als vrachtwagenchauffeur.

Uit de cijfers die Ongena opvroeg blijkt echter dat het aantal unieke cursisten dat zo’n opleiding aanvat sinds 2017 ter plaatse blijft trappelen met telkens een 1.000 à 1.100 personen. Hierbij valt op te merken dat de meeste cursisten uit de provincies Antwerpen en Oost-Vlaanderen komen en dat het percentage vrouwen bedroevend laag is (6 procent in 2021). “Als er ergens winst te boeken is om het aantal openstaande vacatures terug te dringen, is het wel hier. Vrouwelijke werkzoekenden zijn een belangrijke pool van potentiële instromers in dit knelpuntberoep”, zegt Ongena. “De gerichte campagnes die er vandaag al zijn om deze job in de verf te zetten moeten zeker versterkt worden.”

Tot slot mogen we niet vergeten dat de vergrijzing van de huidige werknemers voor de deur staat. Binnen dit en tien jaar gaat ongeveer 40 procent van hen met pensioen. “We moeten nu actie ondernemen opdat we geen situaties meemaken zoals in het Verenigd Koninkrijk met lege winkelrekken en ellenlange wachtrijen aan tankstations”, besluit Ongena.

Vacatures – totaal 2017 2018 2019 2020 2021 (t.e.m. augustus)
Bestuurder trekker-oplegger 2223 2406 2532 1387 1428
Vrachtwagenbestuurder met aanhangwagen 405 466 333 1059 921
Vrachtwagenbestuurder uitzonderlijk vervoer 17 43 52 16 32