Toetredingscongres keurt federale regeringsdeelname unaniem goed

Gwendolyn Rutten legde allereerst de focus op het socio-economisch luik van het akkoord. Onder impuls van Open Vld geeft de nieuwe federale regering de broodnodige zuurstof terug aan burgers en bedrijven. Het ledencongres applaudiseerde daarom veelvuldig:  voor de begroting in evenwicht, de daling van de werkgeversbijdragen en bovenal de terugkeer van het respect van de fiscus voor zelfstandigen en ondernemers. Dat ondernemingen mogen rekenen op een verlaging van de werkgeversbijdrage van 33% naar 25%, werd enthousiast onthaald. "Een ambitieuze maatregel die de concurrentiekracht flink aanzwengelt," benadrukte voorzitter Rutten. Wie werkt, wordt daar bovendien ook voor beloond. Door een eenvoudige fiscale korting op de personenbelasting.

Pensioenzekerheid
Het regeerakkoord creëert ook meer jobs en welvaart voor elke burger en geeft hen meer vrijheid. Meer vrijheid om te werken, om meer bij te verdienen, om meer pensioen te krijgen. “Als we allemaal een klein beetje langer werken, kunnen we iedereen een fatsoenlijk pensioen garanderen. Wij kiezen voor duidelijke en eerlijke communicatie hierover. En voor een hervorming waar iedereen beter van wordt”, zegt medeonderhandelaar Alexander De Croo.

Patiënt staat centraal
Ook Maggie De Block toonde zich een tevreden onderhandelaar: “Ik schreef een zorgplan voor de verkiezingen. Dat plan wordt nu beleid. Betere zorg voor iedereen, en de patiënt staat centraal. Want dat is uiteindelijk de ‘blauwe draad’ door dit regeerakkoord: mensen perspectief geven.”

3 Leffes voor Gwendolyn Rutten
Voorzitter en hoofdonderhandelaar Gwendolyn Rutten kreeg als kadootje voor die "drie blauwe regeringen op een rij" – de Vlaamse, de’ Brusselse én de federale – nog drie Leffe’s mee, een liberale knipoog naar de door haar getoonde portie lef. "En de taks op bier gaat niet omhoog", grapte Maggie De Block nog.