Tommelein roept OCMW’s op vanaf 1 november minimale aardgaslevering toe te kennen aan wie er recht op heeft

Wie een budgetmeter heeft voor aardgas, maar echt geen geld heeft om die op te laden, kan in de wintermaanden toch een minimale levering aardgas krijgen. In het kader van het Energiearmoedeprogramma, besliste de Vlaamse regering dit jaar op voorstel van minister van Energie Bart Tommelein om de toepassingsperiode voor de maatregel vanaf 2016-2017 standaard vast te leggen op vijf in plaats van drie maanden, namelijk van 1 november tot en met 31 maart. Nu minister Tommelein de hoeveelheid aardgas per 14 dagen heeft vastgelegd, kunnen de OCMW’s vanaf 1 november per halve maand een beperkte financiële steun toekennen om de aardgasbudgetmeter op te laden.

Koudste periode afgedekt

Cijfers tonen aan dat de maatregel tegemoet komt aan een reële behoefte. In 221 (of 72%) van de 308 Vlaamse gemeenten kende het OCMW tijdens de vorige winter tussenkomsten toe. Ruim 3.700 gezinnen (bijna 15%) met een actieve budgetmeter maakten gebruik van de minimale levering aardgas, goed voor een totaal van om en bij één miljoen euro. De netbeheerder draagt 70% van de kost, 30% kan het OCMW terugvragen aan de gebruiker. Het gemiddeld toegekende bedrag per gezin bedroeg 270 euro.

Minister van Energie Bart Tommelein: ‘Wie zelfs via de budgetmeter echt niet kan betalen voor aardgas, kan dit jaar vanaf 1 november terecht bij het OCMW in zijn of haar gemeente voor een minimale levering. Door de verlenging van de periode verminderen we de administratieve last voor de OCMW’s en geven we meer zekerheid dat de koudste periode volledig afgedekt is. De OCMW’s gaan uiteraard geval per geval in een sociaal onderzoek na of de hulpvraag gegrond is. Als een gezin onmogelijk menswaardig de winter kan doorkomen, moeten we als maatschappij onze verantwoordelijkheid nemen.’